Нигяр Наим, преподавател в ЕГ „Христо Ботев“: Извънкласните форми играят ключова роля в изграждането на цялостната личност на учениците

0
Ms Nigar Naeem

По време на Националната конференция по немски език KLETT-TAG, организирана от издателство „Клет България“ на 4 април в Sopharma Event Center в гр. София, над 150 учители и директори обсъдиха бъдещето на чуждоезиковото обучение у нас. Ученици от ЕГ „Христо Ботев“ – Кърджали, впечатлиха присъстващите с ентусиазма и креативността си, демонстрирайки как немският език може да бъде естествена част от ежедневието. В интервю, заедно с главния учител по немски език в ЕГ „Христо Ботев“ – Кърджали, г-жа Нигяр Наим, те разказват за вдъхновението, предизвикателствата и емоциите от участието си в събитието и смисъла в изучаването на немски език.

Защо според Вас формите и клубовете извън класната стая са толкова важни за развитието на учениците?

Нигяр Наим: Извънкласните форми и клубове играят ключова роля в изграждането на цялостната личност на учениците. Те насърчават креативността, самостоятелното мислене и отговорността, като същевременно развиват важни социални и комуникационни умения. В контекста на чуждоезиковото обучение такива дейности предоставят автентична среда за практикуване на езика и превръщат ученето в преживяване, а не просто задължение. Те мотивират учениците да излязат извън учебния план и да използват езика активно и с увереност. Клубовете и извънкласните форми дават възможност на учениците да напуснат класната стая – това според мен е отговорът на въпроса Ви. По този начин те напускат „формалността“ и именно неформалната атмосфера провокира тяхната креативност, осъществява се обмен на идеи в една приятна за тях среда и по приятен за тях начин. Не бива да забравяме, че ученическата възраст е възраст на бунта срещу статуквото, срещу правилата, срещу еднаквото… а класната стая е всичко това според тях. А и тук грешките не са обвързани с оценки.

Как оценявате ресурсите и ролята на издателство „Клет България“ като партньор в обучението по немски език и като организатор на Националното състезание по немски език и събития като KLETT-TAG?

Нигяр Наим: Издателство „Клет България“ е безспорно ценен партньор в обучението по немски език в България. Учебните им ресурси се отличават с балансиран и модерен подход към преподаването – ясно структурирани уроци, автентични текстове, разнообразни упражнения и богата дигитална подкрепа. Това ги прави изключително адаптивни както към нуждите на различни нива на обучение, така и към индивидуалния стил на преподавателя. В класната стая тези материали повишават мотивацията на учениците и улесняват диференцирания подход, като предлагат и възможности за работа както в клас, така и самостоятелно.

Учебните ресурси, които са в крак с времето, водят до резултати – и на изпити, и на състезания и олимпиади, в и извън класната стая. Компанията създава и силна подкрепяща общност чрез събития като KLETT-TAG и Националното състезание по немски език. Тези инициативи стимулират интереса към езика, обединяват учители от цялата страна и дават възможност за професионално развитие и обмен на добри практики. Участието в състезанията мотивира учениците да надграждат знанията си и да се стремят към високи постижения. Всяко състезание, всяка надпревара мотивира и предизвиква. Колкото по-оспорвани са те, толкова по-голямо е предизвикателството. А Националното състезание по немски език на издателство „Клет България“ става по-трудно с всяка изминала година, което само по себе си е атестат за успешен формат. Трябва да подчертаем и усилията на организаторите, които превърнаха състезанието в традиция, която има своите ритуали. На мен специално много ми харесва идеята състезанието да се провежда в ЕГ „Екзарх Йосиф“ в гр. Ловеч. А KLETT-TAG се възприема от мен и моите колеги като възможност да си „сверим часовниците“ и да научим нещо ново.

Вашите възпитаници постигат отлични резултати – лауреати, награди, първи места. Какво стои зад този успех и какъв е приносът на извънкласните дейности?

Нигяр Наим: Зад всеки успех стои постоянство, труд и вдъхновение – както от страна на учениците, така и от страна на учителя. Извънкласните дейности са ключов фактор – те създават среда за задълбочено учене, насърчават индивидуалния интерес към езика и развиват самоувереност. Участието в театрални работилници, езикови клубове, състезания или проекти на немски език прави ученето смислено и ангажиращо. Това е и пътят към устойчив успех – когато учениците виждат приложението на знанията си извън учебника. Не е за подценяване и екипната работа на всички колеги по немски език в ЕГ „Христо Ботев“. Тези успехи са наши, общи успехи.

Театрален клуб по НП „Заедно за изкуствата и спорта“

С децата от клуба взехте участие в конференцията KLETT-TAG, организирана от издателство „Клет България“. Какви са твоите впечатления?

Мария Илиева: Останах с много добро впечатление. Най-много ми хареса отличната организация, представянето на нови учебни материали по немски език и възможността да упражня езиковите си умения.

Даная Илиева: Беше страхотно! Видяхме колко много усилия се влагат и колко хора работят, за да направят ученето по-интересно.

Хасибе Хасан: Участието ни в конференцията KLETT-TAG беше изключително вдъхновяващо преживяване. Това беше не просто семинар по немски език, а истинска среща между хора, които споделят страст към езика, културата и преподаването.

Как се подготвяте за сценичното си присъствие – реплики, движения, емоции?

Мария Илиева: Подготовката за ролята започва още в училище. След като получим репликите, ги четем заедно на глас – така започваме да свикваме с текста и с начина, по който звучат думите. Учителките ни насочват и ни обясняват смисъла на сцените. Дават ни примери от живота, за да можем по-добре да разберем какво чувства героят ни и как да го изиграем по-истински. Това страшно много ми помага. Когато се прибера вкъщи, продължавам да се подготвям сама – уча репликите, заставам пред огледалото и започвам да експериментирам. Опитвам различни изражения, движения, интонации.

Даная Илиева: Когато се подготвям за роля, първото нещо, което правя, е да си науча много добре репликите, а след това преценявам с какъв тон да говоря и какви емоции да покажа.


Снимка: Даная Илиева

Хасибе Хасан: Уча ги не само механично, но и с разбиране за смисъла им. Изграждам контекста на сцената, целите на героя и подтекста зад всяка дума. Често си водя бележки в текста – къде да направя пауза, къде има емоционален пик.


Снимка: Хасибе Хасан

Имате ли любима роля или сцена, която никога няма да забравите?

Мария Илиева: Тази учебна година за първи път се осмелих да участвам и съм много доволна от ролята, която ми се падна. Все още нямам любима, тъй като тепърва навлизам в света на театъра. Не мога да посоча и конкретна любима сцена – харесвам всички, защото се забавлявам искрено, докато играем. Още по-ценно е, че съм заобиколена от хора, които също обичат театъра и се наслаждават на всяка минута на сцената.

Даная Илиева: Да, имам! Любимата ми сцена е от миналогодишното ни представление. Пиесата се казва Verloren im Netz.

Хасибе Хасан: Да, имам една роля – играех героиня на име Ева. Това беше емоционална и много лична сцена, в която Ева защитава най-добрата си приятелка Бианка в труден спор с нейните родители.

Театрален клуб по програма „Занимания и интереси“

Коя роля си мечтаете да изиграете и защо?

Мария Илиева: Мечтая да изиграя роля в документален филм, свързан с местопрестъпления, защото ми е изключително интересно как се разследват такива случаи. Харесва ми напрежението, загадките и това, че всяка малка следа може да е ключът към истината.

Даная Илиева: Интересно ми е да изиграя ролята на учител, за да разбера как изглежда учебният процес от неговата гледна точка. Освен това вярвам, че ще бъде забавно да опитам да изпитвам ученици и да вляза в ролята на строг преподавател.

Хасибе Хасан: Мечтая да изиграя роля като тази на Денерис Таргариен от Game of Thrones. Тя е силна, решителна и в същото време дълбоко емоционална героиня, която преминава през огромна трансформация. В началото е уязвима и несигурна, но постепенно се превръща в лидер, който вдъхновява и води. Интересното в ролята е нейната вътрешна борба – между доброто намерение и силата, която може да я промени. Бих искала да изиграя такъв образ, защото съчетава нежност и огън, справедливост и гняв и изисква пълно потапяне в емоциите на героя.

Дебати на немски език

Какво те привлече към клуба по дебати на немски език? Случвало ли ти се е да защитиш позиция, в която не вярваш? Как се справяш в такава ситуация?

Селин Сюлейман: Клубът по дебати ме привлече, защото ми харесва да изразявам мнението си по най-разнообразни теми, да водя интересни дискусии, предлагайки различни аргументи, а възможността да го правя на немски език направи преживяването още по-интересно и вълнуващо. Да, случвало ми се е да защитавам позиция, в която лично не вярвам. В такива случаи се старая да вляза в „роля“ – като актьор, който приема своята позиция, разбирайки същността ѝ, и се опитва да убеди и останалите в нея. По този начин развивам уменията си за комуникация и убедителност и как да се аргументирам независимо от собственото си мнение и интереси.


Снимка: Селин Сюлейман

Какви теми обсъждате най-често? Имаш ли любима тема, която ти е била особено интересна или вълнуваща?

Селин Сюлейман: Обсъждаме разнообразни теми като образование, технологии, политика, социални проблеми и др. Една от любимите ми теми беше „Трябва ли социалните мрежи да бъдат забранени за деца под 16 години по австралийския модел в България?“, защото засяга цялото ни общество и предизвика истински оживен и оспорван дебат. Интересно ми беше също така да дискутирам и темата за социалните дейности като част от задължителното обучение в училище, тъй като имах възможността да изразя собственото си мнение като част от ученическата общност.

Участва ли в националното състезание по немски език, организирано от издателство „Клет България“? Какво те мотивира да се включиш и какви резултати постигна?

Участвала съм в 1-вия (училищен) кръг на Националното състезание по немски език, организирано от издателство „Клет България“, когато бях 9. клас през 2022 година. Въпреки малката си изява в състезанието успехите, които постигнах с участието си в дебатите, ме мотивираха да участвам и в предстоящите състезания на издателството.

Клуб по изразително четене

Как разбра за клуба по изразително четене и какво те мотивира да се включиш в него?

Мерве Ремзи: Разбрах за клуба от моя учител по немски език. Немският ми харесва и исках да подобря произношението си и да чета по-уверено пред хора.


Снимка: Мерве Ремзи

Каква литература обичаш да четеш най-много? Разкажи ни как протича един час в клуба?

Мерве Ремзи: Обичам да чета разкази и приказки, особено с интересни герои. В клуба четем на глас, обсъждаме текста и тренираме интонация и произношение. Понякога правим и малки сценки.

Какво беше преживяването ти на конференцията KLETT-TAG, когато представихте вашия клуб? Какво научи от другите участници и презентации?

Мерве Ремзи: Беше вълнуващо и интересно преживяване. Видях как и други ученици учат немски по забавен начин. Научих нови идеи за игри и техники за четене, които можем да използваме и в нашия клуб.

10. клас – проект „Страница по страница“

Участвали ли сте вече в олимпиада, организирана по програма на МОН или в състезание по немски език на издателство „Клет България? Разкажете ни повече – какво сте запомнили най-ярко?

Дария Куцева: Да, всяка година взимам участие в състезания и от двата формата. Мога да кажа, че най-ярко запомних колко силна беше конкуренцията. Всички ученици – без значение дали на училищен, областен, или национален кръг – бяха изключително добре подготвени и устремени към победата. Освен това тази година участвах и в проекта Seitenweise, организиран от Централната служба за училища в чужбина, в който аз и моят съученик Окан, въпреки значителната конкуренция, успяхме да спечелим първото място в страната.

Окан Мехмед: Да, имах възможността няколко години да участвам в състезанието по немски език, организирани от издателство „Клет България“. Също така взех участие и в проекта Seitenweise. Най-ярко си спомням колко вдъхновяващо беше да съчетая езиковите си умения с творчество. Усетих, че немският език може да бъде не просто учебен предмет, а средство за лично изразяване.


Снимката: Окан Мехмед, Дария Куцева
Хайрие Кьорова – ръководител на клуба Seitenweise („Страница по страница“)

Алейна Самиева: От 8. клас участвам ежегодно в олимпиади и състезания по немски език. Най-яркият ми спомен е отпреди две години, когато в 8. клас се класирах на националния кръг на състезанието по немски език на издателство „Клет България“ и имах възможността да пътувам до град Ловеч.

Бурджу Мехмед: Вече съм участвала в олимпиада и състезания по немски език, организирани по програма на МОН и с подкрепата на издателство „Клет България“. Най-яркият ми спомен е моментът, когато за първи път се явих на националното състезание по немски език. За мен беше не само голямо удоволствие, но и предизвикателство, което ми помогна да приложа своите умения. Заради удовлетворението, което изпитвам, трета година поред продължавам да участвам във всички олимпиади и състезания по немски език.

Какво ти харесва най-много в състезанието, организирано от издателство „Клет България“ – задачите, организацията, наградите или нещо друго?

Дария Куцева: Харесва ми структурата на състезанията, която включва различни нива – от училищно до национално. Това създава възможност за мотивираща конкуренция, както и за реална оценка на знанията и уменията ми в сравнение с тези на моите връстници от цялата страна.

Алейна Самиева: Любимата ми част от състезанието на издателство ,,Клет България‘‘ са задачите, които винаги са интересни. Те те карат да забравиш, че си на състезание, и наистина те увличат.

Окан Мехмед: Организацията на събитията е на много високо ниво – създава се усещането, че това, което правим, наистина има стойност и се оценява.

Бурджу Мехмед: В състезанието на издателство „Клет България“ най-много ми харесват самите задачи – те винаги са добре подбрани, разнообразни и създават предизвикателство, което те кара да мислиш и да показваш най-доброто от себе си.

Имаш ли любими техники или „трикове“, с които се подготвяш по-ефективно за състезанията?

Дария Куцева: Активно търся и решавам задачи, които са близки по структура и съдържание до тези, включени в различните състезателни формати, тъй като това ми помага да се подготвя добре. По този начин се чувствам по-уверена в знанията си, а това ме мотивира още повече за участие.

Алейна Самиева: В подготовката ми включвам различни методи и трикове, но най-полезно ми е пререшаването на тестове от минали години. Освен това по време на работата ми за проекта Seitenweise се срещнах с много интересни задачи, които обогатиха знанията ми в различните сфери. Например трябваше да се науча как да обработвам професионално видеа и се запознах с много различни техники в областта на технологиите. Благодарение на проекта успях да съчетая любимото ми хоби, което е четенето, с нещо ново и интересно за мен.

Окан Мехмед: Когато се подготвям за състезания, обичам да комбинирам стандартното учене с практическо приложение – гледам филми и видеа на немски, водя си бележки с интересни изрази и ги използвам в речта си. Работата по проекта Seitenweise също ми помогна много – научих се да структурирам идеи на немски, да използвам езика креативно и да мисля по теми от реалния живот, което ми дава увереност и в състезателна среда.

Бурджу Мехмед: Преди състезание обичам да правя примерни тестове от предишни години – това ми помага да свикна с формата и да работя по-уверено.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *