Юлия Аткова, основател на “Акатамус”: Децата трябва да развиват дарбите и талантите си

„Акатамус“, или академия за театър, музика и слово е първото по рода си учебно заведение, което предоставя високо ниво на общообразователна подготовка по всички изисквания на Министерството на образованието и науката, както и специализирана, професионална програма в областта на музиката и театъра. Вокални и музикални педагози, актьори, режисьори, хореографи, сценаристи, писатели и журналисти ще споделят опита и знанията си в това ново пространство.

Основател и идеолог на професионална гимназия по сценични изкуства и мениджмънт „Акатамус“ е Юлия Аткова, която притежава над 40 годишен опит в областта на българското образование и 25 години практика като директор на учебно заведение. Директор на катедра „Актьорско майсторство“ в „Акатамус“ е режисьорът Антон Радославов. Катедра „Поп и джаз пеене“ е поверена на Даниела Станкова – академичен музикант и дългогодишен преподавател по вокално майсторство. Сред членовете на специално учредения творчески съвет са актьорите Тодор Доцев, Яна Титова и Елена Атанасова, писателката Камелия Кучер и Крис Захариев – един от най-популярните млади влогъри и режисьори.

Обучението в „Акатамус” ще съчетава традиционните методи в изпълнение на учебните програми на МОН с иновативни подходи за адаптиране към новото поколение и предизвикателствата на съвременните изисквания. Часовете по предприемачество се допълват от мениджмънт, икономика, иновация, маркетинг, реклама, финанси и кариерно развитие.

Гимназия „Акатамус“ се намира в емблематичната сграда на Общински културен институт „Искър“ в София. През новата учебна година гимназията ще стартира с прием за 8. и 9. клас в две основни паралелки: по „Актьорско майсторство” и „Поп и джаз пеене”, а приемните изпити ще се състоят на 23 и 24 август.

Г-жо Аткова, разбрахме, че като дете сте мечтаела да станете актриса. Какво се случи с тази мечта и как решихте да поемете по пътя на образованието?

Мечтаех да стана актриса и участвах в различни театрални школи. Всичките ми учители и близки не се съмняваха, че един ден това ще стане реалност. Но срещнах съпруга си много млада – още на 17 години. Дъщеря ми се роди и аз реших, че като майка ще ми бъде трудно да се посветя н театъра. Кандидатствах педагогика, приеха ме и така започна пътят ми в образованието.

Вашата детска мечта днес се реализира под една по-различна форма. Вие сте основател на първото по рода си училище “Акатамус”, което освен общообразователната подготовка в гимназиален етап включва и професионална програма в областта на театъра и музиката. Как се появи идеята за този проект?

Истината е че запазих любовта си към театъра и тази любов, следваше работата ми като учител и по-късно като директор на детска градина и основно училище. Вярвам, че децата естествено се раждат с таланти. Ако ги поставим в подходяща среда, те ще се развият и ще дадат добри плодове. За създаването на училище „Акатамус“ съм вдъхновена от постигнатите резултати на мои бивши възпитаници поели пътя на изкуството. Бих изброила имената на: Крис Захариев, Крис Макаров, Валентина Каролева, Ангел Ковачев и др.

Разкажете ни повече за професионалната програма, свързана с изучаване на театрални и музикални изкуства. Какво ще включва тя?

Програмите, с които стартира гимназията са в две направления: актьорско майсторство и поп и джаз пеене. Професионалната подготовка по актьорско майсторство е предназначена да подготви учениците за театралната сцена и екрана. Не се очаква учениците да имат предварителни знания в тази сфера, а само талант и желание да го развиват. В 8 и 9 клас започваме с основни практични и теоретични дисциплини като “Сценична реч”, “Работа с текст”, “Актьорско майсторство – етюди и самостоятелни задачи”, “Музика”, “Солфеж”, “Поп и джаз пеене”, “Основни елементи на драматургията”, “История на театъра”, “Сценично движение и пластика”, “Класически и съвременен танц”. В 10, 11 и 12 клас ще задълбочим теорията разглеждайки “Основни школи и методи в актьорското майсторство”, “Действен анализ”, “История на киното”, “Актьорско майсторство за големия и малкия екран”. 11 и 12 клас обучението ще се съобрази с изискванията за подготовка за Висшите академии (НАТФИЗ, НБУ) за сценични изкуства в България и Европа.

Учебната програма по поп и джаз пеене изисква овладяването на материал, който цели учениците да придобият вокално-изпълнителски умения за солово изпълнение на жанрови творби от основните стилови наклонения в поп и джаз музиката, като всяка една програма е съобразена със съответната възраст. Програма е иновативна и се основава на собствена уникална методика, базирана на световни практики, разработени от водещи вокални експерти, в съчетание с личен стил на преподаване, комбиниран с индивидуален подход към всеки ученик.

Как подбрахте екипа, който ще ръководи училището?

След първата пресконференция започнаха да се обаждат хора от различни сфери на изкуството. Сред тях ние избрахме такива, които имат опит да работят с деца и са готови да се посветят в един пионерски проект.

Къде ще се провеждат учебните занятия?

Дом на Културата Искър е домакин на гимназия „Акатамус“. Сградата е паметник на културата и ние сме изключително щастливи, че имаме възможност да използваме всички налични театрални, танцувални и учебни зали. За уникалната атмосфера допринасят и богато озеленения парк и езерото, на чиито бряг е разположен културният дом.

Вие сте основател на Частно училище и детска градина КУЕСТ и имате дългогодишен опит в образованието. Какви са наблюденията ви, свързани с промяна на образователните потребности на децата преди и сега?

Поколението, което образоваме сега е тотално различно. Категорично методите, които се използват в работата трябва да бъдат иновативни, интерактивни и да водят към усвояване на знания и умения, които могат да се приложат в практиката. Децата трябва да учат за живота и да знаят как да прилагат наученото в ежедневието си.

Какво мислите, че е важно да се направи, за да може образованието да отговоря на настоящите потребности на децата?

Не могат всички деца да бъдат еднакво добри по математика, български, история, физика, спорт и други. Спомням си като ученичка колко страдах, че не се справям добре с математиката и изпитвах страх от изпити и контролни. Мисля си, че образованието трябва да се фокусира върху дарбите, талантите и силните страни на децата. Те трябва да правят това, което харесват и обичат, да бъдат свободни да експериментират и да изразяват себе си по съвременен иновативен начин. Хората са щастливи, когато харесват и обичат това, което работят и то им носи удовлетворение.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *