Четири университета разкриват нови специалности

Четири от висшите учебни заведения в страната ще обучават в пет нови професионални направления, реши на тазседмичното си заседание Министерски съвет.
Утвърден е приемът за професионално направление „Здравни грижи“ с нерегулирана специалност „Медицински козметик“ в Медицинския университет – Плевен, „Биотехнологии“ и „Изобразително изкуство“ в ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив, „Изобразително изкуство“ и „Музикално и танцово изкуство“ в СУ „Св. Климент Охридски“ и „История и археология“ в Университета по библиотекознание и информационни технологии – София.
За насърчаване на обучението по софтуерни специалисти в професионални направления „Математика“, „Информатика и компютърни науки“ и „Комуникационна и компютърна техника“, в държавните висши училища ще бъдат приети 69 студенти повече спрямо предходната учебна година.
Държавата ще субсидира обучението в 37 държавни висши училища на 45 584 студенти, от които 38 555 за образователно-квалификационни степени след средно образование. Общият субсидиран прием за държавните висши училища е намален с 8% спрямо 2016 г. Срещу заплащане държавните университети имат право да приемат 12 104 първокурсници, от които 7079 след средно образование. Новоприетите студенти в частните висши училища ще бъдат 16 159, от които 10 343 след средно образование.
Предложеният брой на приеманите студенти за някои висши училища е ограничен поради липсата на свободен капацитет за обучение в съответното професионално направление или след прилагане на Методиката за определяне на коефициент на висше училище по професионални направления от 2016 г.
Властта утвърди и приема на докторанти, които ще бъдат със 100 повече от приетите миналата година или общо 2763. За държавните висши училища се отпускат 2321 места, за частните университети те са 137, а за научните организации – 305. Това е с 169 повече, отколкото през предходната година.
Броят на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища е определен по университети, по професионални направления, по специалности от регулираните професии и по форми на обучение, в зависимост от оценката на учебната и научната дейност.