Учителската професия ще бъде от изключителна важност в следващите няколко години

Вера Петканчин е Директор “Оперативни дейности” в образователната организация по предприемачество и бизнес Джуниър Ачийвмънт. Пред Uchi.bg тя разказа какви ще са ползите от новия Закон за предучилищното и училищното образование, както и какви са плановете на организацията за 2016 година.
Въпрос: Как се промени българското образование през последната една година?
Отговор: Тази година бяхме свидетели на фундаментални промени в българското образование, които ще имат своите резултати в следващите години. Приет бе новият Закон за предучилищното и училищното образование, който залага нова, по-модерна визия и философия за българското образование. Съществен елемент от тази философия, много свързан и с тематичната ориентация на нашата организация, е въвеждането на нов предмет “технологии и предприемачество”, който ще е задължителен за всички ученици от 1. до 10. клас.
Въпреки дебата, който възникна в обществото веднага след публичното обявяване на новината за този нов предмет, който беше базиран до голяма степен на първосигнални реакции и слаба информираност, ние напълно подкрепяме въвеждането на този предмет. Той ще даде възможност в образователната ни система да се интегрира една от осемте ключови компетентности – предприемчивост и инициативност – а децата да започнат да учат много повече по метода “учене чрез правене”, защото се очаква новото учебно съдържание да залага на този подход, също както и да имат възможност да осъществяват реални контакти с хора от бизнеса с цел адекватно ранно кариерно ориентиране и развитие на предприемачески умения.
Всеки желаещ може да се запознае с пълното ни становище за ползите от образованието по предприемачество на нашия сайт. В него даваме пояснения и какви теми и понятия ще се изучават в различните класове, за да разсеем страховете, че това ще е поредната сложна материя, която децата ще учат от малки.
Въпрос: Какво ще е новото в този сегмент догодина?
Отговор: Ще влязат в сила новите учебни планове, както и новите учебни програми по всички предмети за учениците, които от следващата учебна година ще влязат в 1. и 5. клас. Това означава, че ще видим и нови учебници за тези два класа – така че и догодина ще има доста новости.
Въпрос: Какво да очакваме от Джуниър Ачийвмънт през следващата година?
Отговор: Както винаги, може да очаквате от нас да сме много активни в предлагането на интересни и иновативни възможности за младите хора и техните учители да се развиват и показват най-доброто, на което са способни. Както винаги, ще предложим образователни програми и инициативи за кариерно развитие, предприемачество, икономическа и финансова грамотност. Може да очаквате да засилим своето присъствие в повече региони на страната извън София. Също така може да очаквате сериозно да наблегнем върху развитието на дигиталните умения на учителите от цялата страна – това ще постигнем чрез въвеждането на платформата SmartClassroom.bg, която учителите могат да използват, за да създават и преподават интерактивно учебно съдържание по своите предмети, както и да създават тестове и домашни работи за оценяване на наученото.
През февруари предстои да обявим резултатите от нашето мащабно проучване на нивото на финансова грамотност на българските ученици. То ще се проведе чрез компютърно-базиран тест през януари в 200 училища в цялата страна. Експертите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, които са наши партньори в проекта, ще изготвят доклад с анализ на резултатите и препоръки за създаване на учебно съдържание, което да адресира наблюдаваните пропуски.
Не на последно място, възнамеряваме да предложим нещо радикално ново на учениците и студентите, с които работим в рамките на програма “Учебна компания” за развитие на техните предприемачески умения. Предстои да отворим “Стартъп Хамбар” в новооткрития София тех парк – това ще бъде креативно споделено работно пространство от 200 кв. м., в което екипи от ученици и студенти ще могат да се събират, за да разработват своите бизнес идеи, ще могат да ползват ресурси (аудио-видео, лаптопи, принтери, скенери и др.), както и да се срещат с ментори от реалния бизнес. Там също така ще организираме обучения, семинари и конференции по познатите вече разчупени образователни формати, които са наша запазена марка. Предстои да обявим кампания за набиране на средства през януари 2016 г., чрез която се надяваме да подкрепим обзавеждането на “Хамбара”, за да може той да отвори врати още през февруари.
Въпрос: Кои иновации ще бъдат най-важни за развитието на българското образование?
Отговор: Една от иновациите, които ще видите от нас, ще е създаването на учебно съдържание по една нова за България тематика – зелено предприемачество и устойчив бизнес. Иновацията е не само в темата, но и в начина на създаване на съдържанието – това ще бъде колаборативен работен процес, в който 25 учители от 5 държави (България, Гърция, Норвегия, Латвия и Румъния) ще работят съвместно за изготвяне на набор от уроци, които да се преподават чрез методология за blended learning – комбинирано използване на присъствено обучение в класната стая + възможностите на Интернет и технологиите за обучение, в което учениците сами определят темпото си на учене. Много е радващо, че именно България в лицето на нашата организация е водеща в този процес. Той вероятно ще доведе до създаването на качествен образователен продукт, който може да бъде използван и разпространяван на европейско ниво.
Друга иновация с автор 19. СОУ “Елин Пелин” в София, дългогодишен наш партньор в прилагането на програми за обучение по предприемачество, е създаването на програма за учебни практики. Тази програма, чието първо издание предстои през 2016 г., ще даде възможност на учениците в училището да кандидатстват и да се конкурират за стажантски позиции във водещи български компании и неправителствени организации.
Като цяло, подобни иновации, насочени към повече сътрудничество и споделяне на добри практики между учителите, развитие на техните дигитални умения, както и на уменията им да се превърнат от инструктори във фасилитатори в класната стая, за да умеят да мотивират по-добре своите ученици, ще са във фокуса и на развитието на българското образование. Надяваме се да видим и иновации, които ще привличат повече млади хора към учителската професия, защото това ще бъде от изключителна важност в следващите няколко години.