Списък с препоръчителна литература за учениците представиха в НДК

Екипът на Националния център на книгата при НДК представи списък с любими и препоръчителни четива за подрастващите, съставен на базата на проучвания сред гражданите и в социалните мрежи. Обединени около мнението, че класиката и съвременните произведения трябва да вървят ръка за ръка в училище и че са необходими алтернативни подходи към популяризирането им, участниците в дискусия по темата дадоха своето мнение за добрата литература за учениците.
Според тях децата трябва да бъдат възпитавани в любов към книгите, но вместо това виждаме преследване на оценки, поради което младежите приемат четивата като „натрапници“ в своя живот. По думите на писателя Александър Шпатов, е изключително тревожен факт, че в училищните библиотеки няма нови книги или такива, които да грабнат вниманието на съвременните младежи.
Александър Секулов пък смята, че тезата „българското дете не чете, защото не иска“, е напълно погрешна, защото по-малките нямат право да избират в подбора на литературни произведения. Писателят Ангел Игов посочи още, че обучението по литература не дава инструментите за четене и така написаното остава неразбрано. Ето защо е важно учителите да експериментират с форматите и начините за преподаване.
„Един от начините съвременната литература да намери място в учебните часове, е учениците да подберат книги, издадени през последните три години и да ги представят пред съучениците си“, съветва доц. д-р Дарин Тенев.
В рамките на срещата бе направен паралел между българската и немска образователни системи. Докато нашите ученици имат тежък, дълъг и задължителен списък, който преподавателят не може да пренебрегне, защото курсът на обучение завършва с матура, немските учители често разглеждат едно единствено произведение от задължителната литература, но с редица подходи към текста – драматизация, т.нар. преживелищна педагогика, изготвяне на текстове по модел на изучаваното произведение и други.
С препоръчителният списък можете да се запознаете в прикачения файл.