Отпадането на обучението по Информатика влече след себе си загуба на дигиталната грамотност

Проектът за учебна програма на образователното министерство предизвика остра реакция сред учителите по Информатика и информационни технологии. Те изпратиха отворено писмо до образователния министър Анелия Клисарова, с което изразиха недоволство от отпадането на предмета “Информатика” и намаления брой часове по дисциплината “Информационни технологии”. Просветното ведомство от своя страна обясни, че целта на новите ученически програми е да повиши функционалната грамотност на учениците и да насочи образованието към по-новите и интересни предмети. Диана Николова, представител на Колегията на учителите по Информатика и информационни технологии, разказва пред Uchi.bg до какви последствия може да доведе това, както и как може да се постигне баланс между изучаваните в училище предмети.
Как новата програма по Информатика и Информационни технологии може да повиши грамотността на учениците?
Обучението по Информатика и Информационни технологии е чудесна възможност за реализиране
на някои нетрадиционни модели на обучение – обучение чрез действие, свързано обучение, обучение чрез игра, обучение в работата. Успехът на учебната работа зависи от дейността на учителя като „подпомагащ ученето”, а не като „доставчик на знания”. В съвременната образователна среда той трябва да подходи нетрадиционно към обичайните и новите познавателни потребности на учениците и да приложи в учебния процес всички налични образователни средства.
Разумно би било новата програма по Информатика и Информационни технологии да се допълни с
теми като компютърна графика, обработка на звук и видео, мрежови технологии, мобилни
комуникации, интернет разплащане и банкиране и др. Така предметът ИТ ще отговаря на съвременните тенденции и ще бъде полезен за учениците. Разбира се, логично е да се помисли за платформа, в която ще се работи, с оглед на сигурността на информацията.
Понятието функционална грамотност изключва ли дигиталната?
В съвременното глобализиращо се и динамично общество дигиталната грамотност е съществен
елемент от функционалната грамотност на всеки човек, необходимо условие за неговата лична и
професионална реализация и израстване. Дейността на отделния човек, както и на цели организации все повече зависи от тяхната информираност и от способността им да използват наличната информация. Все повече обществени сфери на дейност се нуждаят от информационно обслужване, а разработката на качествен софтуер е актуален проблем.
До какви последствия може да доведе отпадането на предмета Информатика и намаляването на часовете по Информационни технологии?
Технологичният напредък оказва пряко влияние върху начина на живот през последното
десетилетие. Технологиите стават все по-бързо развиващи се, по-достъпни и заемат все по-значимо място в икономиката и социалния живот. Училищата не правят изключение. Класната стая като място за срещи с различни ученици и учители вече надхвърли чисто физическия си смисъл.
Развитието на т.нар. информационно общество наложи промяна в учебните програми и учебното
съдържание. Известно е, че за учениците, които през учебната 2006-2007 година постъпиха в 5-ти клас, началото на систематизираното придобиване на умения за прилагане на ИКТ се измести от гимназиален в прогимназиален етап на обучение. Придобитите през този етап практически умения, свързани с основните информационни дейности и процеси, намират своето научно обяснение и обосновка при изучаването на предмета Информатика в гимназиалния етап на обучение. В този смисъл информационните технологии се явяват продукт на науката информатика, която ги създава. За съжаление проектът за учебна програма по Информатика предвижда твърде недостатъчен брой часове, за да бъдат изпълнени методическите указания по отношение на съдържанието. Нещо повече – най-актуалният вариант на този проект предвижда пълното отпадане на този предмет от списъка на общообразователните дисциплини. С развитието на обществото информацията нарасна лавинообразно и на преден план излязоха въпросите, свързани с нейното обслужване. Отпадането на обучението по ИТ в 10 клас влече след себе си отпадане на модул Бази данни. Повече от немислимо е един функционално грамотен човек да остане без елементарни познания за логиката на изграждане и експлоатация на големи бази от данни, в които се помества и организира информационния фонд на обществото ни.
Как може да се постигне баланс между отделните предмети, изучавани в училище?
Съществен момент при постигането на баланс е осъществяването на междупредметните връзки.
Предметите от КОО Математика, Информатика и Информационни технологии поставят основите на
методология, която намира приложение във всички области на общообразователната подготовка. Трите предмета взаимно се допълват и са в тясно взаимодействие. Поотделно и заедно те са в основата на описанието, структурирането и анализирането на данни от различни области.
Интервю: Мария Иванова