Когато образователният сектор признае нуждата от дигитализиране, повече предприемачи ще откликнат
Athenauni.com е една от най-бързо развиващите се образователни онлайн платформи у нас през последната година. Проектът има за цел да либерализира достъпа до академично съдържание, а непрекъснато увеличаващите се потребители показват, че е на прав път. Разговаряме с неговия основател Лъчезар Динчев за развитието на идеята, за трудния път пред стартъпите в България и за перспективите пред edutech сегмента като цяло.
ВЪПРОС: Ще представиш ли Athenauni.com пред нашите читатели?
ОТГОВОР: Athenauni.com е абонаментна услуга, която позволява на потребителите си да четат неограничено академични книги, учебници, и статии. На базата на месечна такса, искаме да предложим достъп до разрастваща се библиотека, която да бъде персонализирана спрямо индивидуалния интерес или нужди. Заедно с библиотеката имаме за цел да предоставим различни функции за работа с текст, които както да улесняват процеса на академично проучване, така и да правят любителското четене по-приятно. Идеята е проста – искаме да позволим на хората да могат да четат неограничено, като не минават през излишни плащания и ограничения докато намерят правилните за тях материали, и всичко това да се намира в един удобен за потребителя интерфейс.
ВЪПРОС: Как се развива платформата през последните месеци?
ОТГОВОР: Последните месеци са доста вълнуващи за нас, защото покрай COVID-19 нуждата от дигитална алтернатива на пазара стана ясна. Регистрирахме най-големия си растеж откакто стартирахме платформата. В същото време повече хора влизат в кореспонденция с нас, за да ни разкажат за нуждите си и да ни предоставят свежи идеи за развитието ни. Цялостно активността, която видяхме по време на COVID-19 валидира идеята ни още по-силно и ни кара да вярваме, че все повече и повече хората биха искали да четат любимите и нужните им текстове онлайн. Стига ние да поддържаме уебсайта на достатъчно удобно за потребителя ниво, вярваме, че все повече хора биха оценили да имат тази алтернатива.
ВЪПРОС: На какво се дължи успешното развитие на проекта?
ОТГОВОР: Преди всичко то се дължи на гъвкавостта на нашият екип и софтуер. Това ни позволява ако се появи нова тенденция или ако нуждата за нова функция стане очевидна, да можем бързо да я внедрим и да задоволим потребителското желание.
Освен това не спираме да експериментираме с нови функции и да си играем с бизнес модела. Вярваме, че едно от големите ни преимущества, е че сме малък и сплотен екип, който не се страхува да рискува и който винаги се стреми продуктът да стане перфектен. Убедени сме, че успехът идва от това да слушаш истински пазара и желанието на потребителя, след което да намериш начин да го осъществиш.
Повечето неуспехи на стартъпи са в резултат не на това, че технологичният им екип или идеята им не са добри, а от това, че не кореспондират с търсенето на пазара и не решават реалните проблеми на потребителите. Ние вярваме, че какъвто и продукт да създадем, ако продължаваме да мислим за нуждите на потребителя и ги поставим в центъра на всичко, което правим, ще бъдем успешни.
ВЪПРОС: Какви са твоите съвети към други екипи, които сега планират да стартират своите стартъпи?
ОТГОВОР: Съвет номер едно: Екипът е най-важното нещо в изграждането на един стартъп. Отнема доста време да събереш правилния екип и да се напаснете, но когато го има, продуктивността достига много по-високи нива. Бъдете меритократични в избора си на екип и не се страхувайте да разказвате за идеята си навсякъде, за да намерите правилните хора. Нашият екип например се запозна онлайн.
Съвет номер две: Трябва да се стараете MVP-тo (т.нар. minimum viable product) да бъде направено сравнително бързо и евтино, като доста бързо извадите изводи от тестването му – защото по този начин ще може да решите какво остава или се маха, дали идеята ви работи или не. Най-лошото нещо, което можете да направите, е да …
Цялото интервю е достъпно в технологичният сайт Pixelmedia.bg