72% от българските учители не използват изкуствен интелект
45% от представители на административни екипи на училищата използват изкуствен интелект няколко пъти седмично или месечно, докато българските учители все още се отнасят по-скептично към технологията. Резултатите от онлайн анкета на Сдружение “Образование без раници” подчертават важността на програми за въвличане на учителите в процесите на училищна дигитализация и използването на изкуствен интелект.
Резервирано отношение към изкуствения интелект
Помолихме респондентите на наша онлайн анкета да оценят по скала от 1 до 6 колко полезен може да е изкуственият интелект (ИИ) в училищното образование. Дадената средна оценка 3,57 сигнализира, че в училищната среда преобладава умерена нагласа към новата технология.
Учителите са по-скептично настроени към потенциалните ползи от изкуствения интелект. 21% от тях оценяват ползите от ИИ с най-ниските оценки 1 и 2, в сравнение с 16% от представителите на административните екипи на училищата.
Оценете колко полезен може да е изкуственият интелект в училищното образование, според Вас? | |||||||
Позиция | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Grand Total |
Администратор | 6.45% | 9.68% | 29.03% | 32.26% | 16.13% | 6.45% | 100.00% |
Учител | 7.62% | 13.33% | 29.52% | 26.67% | 11.43% | 11.43% | 100.00% |
Grand Total | 7.35% | 12.50% | 29.41% | 27.94% | 12.50% | 10.29% | 100.00% |
Използване на чатботове – едва в начален стадий
Цели 72% от учителите не използват редовно инструменти като ChatGPT или Bing Chat в работа си. 41% от учителите никога не са използвали такива инструменти, като 31% са опитвали веднъж, но не са започнали да използват редовно. Няколко пъти в месеца или няколко пъти седмично прилагат инструменти с генеративен изкуствен интелект 25% от учителите, в сравнение с 45% от представителите на административните училищни екипи.
Колко често използвате ChatGPT или Bing Chat в работата си? | ||||||
Позиция | Всеки ден | Никога не съм използвал | Няколко пъти в месеца | Няколко пъти седмично | Опитал съм веднъж и не използвам | Grand Total |
Администратор | 36.36% | 33.33% | 12.12% | 18.18% | 100.00% | |
Учител | 2.78% | 40.74% | 12.96% | 12.04% | 31.48% | 100.00% |
Grand Total | 2.13% | 39.72% | 17.73% | 12.06% | 28.37% | 100.00% |
Дигиталната пропаст се задълбочава
Разпространението на изкуствения интелект може допълнително да задълбочи цифровото разделение между столицата и регионите. Например само 7% от анкетираните от София са отговорили, че никога не са използвали инструменти като ChatGPT и Bing Chat. В селата, градовете и областните градове този брой е 23-25%. Редовно използват ИИ над 64% от респондентите от София и 42-50% от респондентите в други типове населени места.
Ако използвате ChatGPT или Bing Chat, то за какви цели? | ||||||
Тип населено място, в което живеете: | Всеки ден | Никога не съм използвал | Няколко пъти в месеца | Няколко пъти седмично | Опитал съм веднъж и не използвам | Grand Total |
Град | 6.45% | 22.58% | 22.58% | 19.35% | 29.03% | 100.00% |
Областен град | 22.86% | 20.00% | 22.86% | 34.29% | 100.00% | |
Село | 25.00% | 37.50% | 12.50% | 25.00% | 100.00% | |
София – град | 7.14% | 7.14% | 50.00% | 14.29% | 21.43% | 100.00% |
София – област | 100.00% | 100.00% | ||||
Grand Total | 3.37% | 20.22% | 28.09% | 19.10% | 29.21% | 100.00% |
Изкуственият интелект – предимно за създаване на съдържание
Отговаряйки на въпроса “Ако използвате ChatGPT или Bing Chat, то за какви цели?”, най-често отговорът е: “Създаване на задачи, тестове и други образователни ресурси за учениците ми”, както от страна на учителите (63% от тези, които използват ИИ инструменти), така и от училищните администратори (над 47%).
Представители на административните училищни екипи по-често са избирали като начин за използване на ИИ “Административни дейности, като писане на имейли, отчети и т.н.”
“Създаване на уроци, урочни планове и др. за моята преподавателска работа” са посочили 27% от учителите и 13% от училищните администратори, използващи ИИ.
20% от представителите на административни екипи и 6% от учителите са посочили, че използват ChatGPT или Bing Chat за “Всичко посочено”.
Обучения за ИИ не са приоритет
Данните подсказват също за съществуващ пропуск в професионалното развитие и готовността за ИИ в образователния сектор.
Зададохме въпрос “Във Вашето училище провеждали ли сте обучения с външни експерти или организации, за да се въведе темата за изкуствения интелект или да се подпомогне използването му?”
73% от представителите на административните училищни екипи са отговорили “Не е организирано такова обучение и не е планирано”. Отговор “Планирано е и предстои” са избрали едва 12% от ръководителите на училища в страната.
Лидерство в ИКТ: разделен сценарий
Според респондентите само приблизително 53% от училищата имат назначени координатори или ръководители по ИКТ. Това означава, че около половината от училищата са потенциално по-добре подготвени за интеграция на новите технологии в учебната програма и в дейностите в училище по принцип.
Във Вашето училище има ли назначен ръководител направление ИКТ, координатор по иновативни образователни технологии или сходна роля, подкрепяща навлизането на нови технологии в училище? | ||||
Позиция | Да, има ръководител направление ИКТ, координатор по иновативни образователни технологии или сходна роля | Не знам | Не, няма ръководител направление ИКТ, координатор по иновативни образователни технологии или сходна роля | Grand Total |
Администратор | 53.13% | 46.88% | 100.00% | |
Учител | 53.27% | 23.36% | 23.36% | 100.00% |
Grand Total | 53.24% | 17.99% | 28.78% | 100.00% |
Училищата нямат стратегическа визия за дигитализация
82% от отговорилите представители на административни училищни екипи са отговорили отрицателно на въпроса “Във Вашето училище има ли разписана стратегия за дигитализация/ за използване на дигиталните технологии?”
Във Вашето училище има ли разписана стратегия за дигитализация/ за използване на дигиталните технологии? | ||||
Позиция | Да | Не | Не знам | Grand Total |
Администратор | 18.18% | 81.82% | 100.00% | |
Учител | 26.17% | 30.84% | 42.99% | 100.00% |
Grand Total | 24.29% | 42.86% | 32.86% | 100.00% |
Дигитализацията се обсъжда, но рядко
На въпроса “Във Вашето училище ръководството организира ли обсъждане на предимствата и недостатъците на преподаването и ученето с помощта на дигитални технологии?” над 47% от респондентите са отговорили с: “По-рядко от всеки месец”.
По различен начин са отговорили на този въпрос учителите, в сравнение с представителите на училищни административни екипи. Това вероятно показва разминаване в начина, по който учители и администратори възприемат какво и как се обсъжда по отношение на дигитализацията в училище.
Във Вашето училище ръководството организира ли обсъждане на
предимствата и недостатъците на преподаването и ученето с помощта на дигитални технологии? |
||||||
Позиция | Веднъж седмично или по-често | Всеки месец | Не мога да отговоря | Никога | По-рядко от всеки месец | Grand Total |
Администратор | 12.50% | 21.88% | 3.13% | 9.38% | 53.13% | 100.00% |
Учител | 6.54% | 14.95% | 18.69% | 14.02% | 45.79% | 100.00% |
Grand Total | 7.91% | 16.55% | 15.11% | 12.95% | 47.48% | 100.00% |
Учителите са отчуждени от въпросите на дигитализация в училище
От отговорите на респондентите е ясно, че голям дял от учителите не са наясно с процесите на дигитализацията в техните училища. Например:
- 43% от учителите не знаят дали тяхното училище има разписана стратегия за дигитализация и/или за използване на дигиталните технологии.
- 25% от учителите не знаят дали е имало или е планирано обучение по изкуствен интелект в тяхното училище.
- 23% от учителите не знаят дали в тяхното училище има назначен ръководител направление ИКТ, координатор по иновативни образователни технологии или сходна роля, подкрепяща навлизането на нови технологии в училище.
- 19% не са успели да отговорят дали ръководството на тяхното училище организира обсъждане на предимствата и недостатъците на преподаването и ученето с помощта на дигитални технологии.
Към дигитално лидерство в училищата в България
Смятаме, че резултатите от анкетата ни изтъкват необходимостта от по-широко приемане и интегриране на дигитализацията и използването на ИИ в българското образование. Съвместните усилия на образователните институции – МОН, РУО, училища, на гражданското общество и бизнеса със съответна експертиза са ключови за развитието на иновативно образование, готово за предизвикателствата на дигиталната епоха.
Една от предстоящите скоро инициативи на “Образование без раници” – шестмесечната обучително-менторска програма “Дигитални училищни лидери”, цели именно това. Тя е насочена към директори, заместник-директори, ръководители ИКТ, учители, които отговарят за дигиталната визия, стратегия и трансформация на своите училища. Чрез присъствени обучения и ежеседмична самостоятелна работа с менторска подкрепа, участващите ще надградят уменията си да създават и управляват иновативни проекти, свързани с дигитализацията и прилагането на изкуствен интелект в учебните процеси и управлението на училището, включително в STEM обучението. Успешно завършилите получават 3 квалификационни кредита, както и електронно удостоверение.
Научете повече информация за програмата и кандидатствайте за участие: https://obr.education/digitalni-utchilishtni-lideri