Учители настояват дисциплината Информатика да се изучава два часа седмично

Най-новият проект за учебна програма на образователното министерство постави на дневен ред проблемите с претоварените дни в училище и същевремнно ниската функционална грамотност на учениците. Като решение от министерството отправиха предложение за съкращаване на учебните часове и дори отпадане на предмета Информатика от образователната програма, което предизвика острата реакция на ИТ учителите.
Те са категорични, че новите програми с нищо не подпомагат за подобряване на грамотността на учениците, тъй като в тях е заложено на идеята, че учениците са технически грамотни и умеят да се справят с компютърния интерфейс.
Учениците в пети клас обаче не разбират елементарни понятия, свързани с хардуера и софтуера, трябва им време да свикнат с терминологията на дисциплината и макар, че са правили някои основни операции с файлове и папки всъщност дейностите, които извършват не са осъзнати, а чисто технически, споделят опита си ИТ преподаватели от столично училище.
Те допълват, че практическите упражнения са съобразени с възрастта и интелектуалното развитие на учениците и задължително има междупредметна връзка. “Нашето мнение е, че дисциплината ИТ изисква много концентрация, трябва да се изучава два часа седмично, тъй като развитието й е много бързо и непрекъснато трябва да се информира ученика за новостите”, настояват учителите по ИТ и Информатика от 85-то СОУ „Отец Паисий”.
Те посочват, че функционална грамотност означава умението на учениците да анализират и преразказват текстове, да решават логически и математически задачи. От своя страна дигиталната грамотност може не само да подпомогне функционалната, но я и доразвива. Припомняйки необходимостта от непрекъснато обучение и на учителите в съответствие с развитието на ИТ, те подчертават, че без дигитална грамотност учениците ще изостанат по отношение на новите тенденции.
За застрашения от отпадане предмет Информатика преподавателите обясняват, че учениците се справят много трудно, тъй като осми клас е твърде ранен възрастов период. Това обаче не означава, че не трябва да се изучава, категорични са те, обръщайки внимание, че в развитието на ИТ стои програмирането и всеки ученик трябва да познава основни понятия по тази дисциплина.
“Според нас баланс между предметите може да се постигне, ако има постоянна междупредметна връзка, но да се разглежда Информатиката и Информационните технологии, като подпомогащ предмет е грешна тенденция, която със сигурност ще доведе до техническото и интелектуално изоставане на съвременното поколение”, обобщават преподавателите по ИТ и Информатика в 85-то СОУ „Отец Паисий” Иванка Томова и Катя Пейчева.
Вижте още:
Учителите по информатика изпратиха отворено писмо до образователния министър
Отпадането на обучението по Информатика влече след себе си загуба на дигиталната грамотност
Темата подготви: Мария Иванова