Търсят се 100-те най-добри практики от български класни стаи

0

За четвърта поредна година конкурсът “Добрите практики на фокус” търси успешни примери и иновации от български класни стаи. Инициативата е организирана от фондация “Заедно в час” и образователния сайт prepodavame.bg и цели да събере, опише и популяризира добри педагогически практики, свързани с развитието на социално-емоционалните умения на ученици и тяхното благополучие.

Фокусът на тазгодишното издание не е случаен. През април България бе домакин на представянето на глобалния доклад на ОИСР за социално-емоционални умения на учениците на 15-годишна възраст в над 20 държави. От него станаха ясни редица тенденции в поведението и нагласите на българските ученици, сред които:

  • делът на учениците, които закъсняват за учебни часове, е 65% при средно 48% за останалите държави;
  • 40% от анкетираните в България ученици посочват, че са пушили цигари или са опитвали алкохол при средно 17%;
  • 47% от българските ученици не закусват през повечето дни, спрямо 37% средно за ОИСР.

Поведението и благосъстоянието на учениците зависи в голяма степен от техните социално-емоционални умения като емпатия, самоосъзнатост, саморегулация и т.н. Тези умения влияят и върху оценките на учениците и техния академичен напредък.

“Работим с много учители от страната и знаем, че в много класни стаи се случват наистина смислени практики, които слагат фокус върху развитието на уменията на учениците. Чрез “Добрите практики на фокус” искаме да стимулираме преподавателите да споделят успешните примери и те да се мултиплицират в хиляди класни стаи” – споделя Петко Иванов, ръководител на платформата prepodavame.bg

Добрите практики се събират до 30 октомври: https://prepodavame.bg/dobrite-praktiki-na-fokus/ 

След подбор и интервюта с подателите на практики ще се изберат онези 100 най-добри практики в областта на социално-емоционалното учене, които да бъдат публикувани и популяризирани сред образователната общност. През април 2025 г. на официално събитие в София ще бъдат отличени и наградени практиките, избрани от публично гласуване и експертно жури.

В миналогодишното издание, посветено на добри практики в проектно-базираното обучение, се включиха над 170 преподаватели от цялата страна, а финалистите бяха наградени по време на едноименното събитие с над 500 гости в София.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *