Сугестопедагогът Елена Стойчева: Ученето с преживяване е това, което липсва на съвременната образователна система

Елена Стойчева е сертифициран сугестопедагог по английски език. Тя завършва английска филология и преподава в Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”, в основно училище “Райна Княгиня” и в езиков център Lingua Mundi, както и в София с възрастни и деца като използва иновативни методи. Когато се докосва до сугестопедията, тя открива всичко, което е търсила до този момент. Сугестопедията за нея е мисия и начин на живот, която дава на хората много повече от лексикално обогатяване, тя е изкуството да учиш на игра, естествено и с усмивка, което се отразява благотворно на цялата личност. През януари 2014г. създава Център ЗаЕДНО, в който се предлагат сугестопедични курсове за възрастни по английски език, рисувателни ателиета, работилнички, а в близкото бъдеще и курсове по английски за деца.
Въпрос: Какви са предимствата на изучаването на чужд език по метода на сугестопедията?
Елена Стойчева: Предимствата на сугестопедичното обучение са многоспектърни. На първо място сугестопедията разкрива интелектуалните, творческите и паметовите резерви на човешкия мозък. В сравнение с традиционните методи, при сугестопедията материалът се усвоява 3-5 пъти по бързо и по-трайно, без умора и без домашни. Занятията са разнообразни и немонотонни, няма стрес и натоварване, а почивка и отмора. Ефектът върху цялата личност е благотворен. Освен това, сугестопедичният курс има силно психотерапевтичен ефект и въздейства положително при редица психосоматични заболявания. Езиковата бариера отпада незабелязано и естествено. Класическата музика, която е включена в обучението спомага за синхронизирането на двете мозъчни полукълба и улеснява възприемането на нова информация. Само по време на един от етапите в сугестопедията – “концертен сеанс”- обучаемите усвояват около 60% от новия материал, който е многократно увеличен, в сравнение със стандартното обучение. Предлага се огромен набор от стимули и преживявания – танци, изкуство, игри, въображение, импровизации, сценки, които дават възможност на учещите да се чувстват естествени и свободни по време на обучителния процес.
Въпрос: Децата или възрастните постигат по-добри резултати при обучение по метода на сугестопедията?
Елена Стойчева: Както вече споменах, сугестопедията е методика за разкриване на резервите на човешкия мозък, за това ефектът й е еднакво силен при всички възрасти. През 1978г. ЮНЕСКО заключват в доклада си, че сугестопедията е висш метод на преподаване подходящ за всички възрасти и групи от хора. В сравнение с традиционните методи като цяло води до по-добро обучение и е подходящ за много различни по тип обучаеми.
Въпрос: След забраната му по време на социализма, може ли да се каже, че методът се възражда в наши дни? Защо?
Елена Стойчева: Възраждане, да, има – защото методът е изключително полезен и ценен, експериментално проверен и освен образователната страна на метода, човек усеща радост, вдъхновение и много положителни емоции, които въздействат на целия живот на обучаваните. Сугестопедията е това, което липсва на съвременната образователна система – учене с преживяване, защото всички знаем, че емоционалната памет е една от най-силните при човека. Освен това при тази методика, новият материал не се преподава като отделен фрагмент, а чрез цялостта на езика и знанията стават цялостни и хомогенни. В този интерактивен свят, тя се явява като връщане към истинското общуване -лице в лице, към играта като начин за учене, към стойностната музика и изкуство и към нас самите.
Сугестопедията е свещенодействие, както казва проф. Лозанов. Ежедневието на сугестопедагога се върти около вдъхновението, да почувства курсистите и да им предаде така стимулите от литература, музика, истории, че да докосне групата, да създаде екип и позитивно преживяване чрез езика. Вълнуващото е, че по време на сугестопедичния курс, учещите виждат себе си в нова светлина, избират своя нова биография – професия, националност, живот и реагират на нови стимули, които отключват нови таланти в тях, нови реакции и те наистина преодоляват езиковата си бариера с лекота. Може да се каже, че проф. д-р Лозанов и проф. д-р Евелина Гатева са създали педагогика на щастието, вдъхновението и взаимността.
Повече за образователния метод Сугестопедия четете в първия вестник за образование, познание и личностно развитие Uchi.bg – http://uchi.bg/wp-content/uploads/2014/10/Vestnik_Uchi_BG.pdf