Студентските съвети се обявиха против вдигането на семестриалните такси

Размерът на таксите за обучение на студентите и докторантите се осъществява съгласно чл. 95 от ЗВО и е определен по образователно-квалификационни степени за студентите, съответно по образователна и научна степен „доктор“, по форми на обучение и по професионални направления съгласно Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, утвърден с ПМС № 125 от 24.06.2002 г, във връзка с приемане на предложенията на държавните висши училища.
Поредното искано увеличение идва след драстично вдигане на семестриалните такси с над 30% през учебната 2023/2024 година. Тогава доводите на висшите училища бяха, че това е необходимо на фона на високата инфлация и осигуряване на по-високо качество за образование. Поредното предвидено вдигане на таксите става отново по предложения на академичните ръководства и следва да бъдат отразени в учебната 2024/2025 година. Този път мотивите са свързани с вдигане на издръжката за обучение, определена по реда на чл. 91, ал. 2, т.1 и т.3 от ЗВО.
Националната студентска организация възразява против тенденциозното вдигане на семестриалните такси.
Публикуваме текста на цялото становище без редакторска намеса:
Поредното искано увеличение идва след драстично вдигане на семестриалните такси с над 30% през учебната 2023/2024 година. Тогава доводите на висшите училища бяха, че това е необходимо на фона на високата инфлация и осигуряване на по-високо качество за образование. Поредното предвидено вдигане на таксите става отново по предложения на академичните ръководства и следва да бъдат отразени в учебната 2024/2025 година. Този път мотивите са свързани с вдигане на издръжката за обучение, определена по реда на чл. 91, ал. 2, т.1 и т.3 от ЗВО.
В заключение бихме искали да изкажем категоричното си несъгласие с инициативата за увеличаване на таксите за кандидатстване и обучение в държавните висши училища и научните организации за учебната 2024/2025 година.
Настояваме държавата да гарантира регулация на таксите за обучение на студентите и докторантите в рамките на тяхното обучение и сме готови да участваме в процесите по обсъждане на тези въпроси.