Страстта да пишеш описва Рей Бредбъри

Dzen-B-PRESS

За пътя на един писател, навиците и вдъхновението разказва големият американски ерудит Рей Бредбъри в книгата си „Дзен в изкуството да пишеш” (ИК „Сиела”). Авторът на „Вино от глухарчета” и „Смъртта е занимание самотно” обяснява защо писането според него е оцеляване, на какво учи то и как опиянението от акта на творчество спасява пишещия от погубващата го реалност.

Сборник с есета на Рей Бредбъри, посветени на творческия път на пишещия, излиза за първи път на български. „Дзен в изкуството да пишеш” съдържа 12 текста на американския майстор на перото, писани през последните 40 години от живота му.

Изтъкнатият автор излага пространно разсъжденията си по екзистенциални въпроси, които вълнуват всеки добър писател: какво е писането, на какво учи то пишещия, защо опиянението е жизненоважно за твореца, и др.

Освен за увлечението към писането, в „Дзен в изкуството да пишеш” Бредбъри разисква темите за музата – къде и какво може да послужи за вдъхновение на пишещия, за редактирането и съкращаването – колко е важно човек да има мярка и усет за дължината на текста, за писането на филмови сценарии и др.

Цели есета са посветени на емблематични творби на автора – „451 градуса по Фаренхайт”, „Вино от глухарчета” и първата му книга „Марсиански хроники”. Сборникът съдържа и стихове на самия Бредбъри. В предговора на „Дзен в изкуството да пишеш” той обобщава в типичния си стил: „Пътуванията ми ме научиха, че ако не пиша един ден, ставам неспокоен. Два дни ми докарват треперене. На третия започвам да се съмнявам в здравия си разум, а на четвъртия се превръщам в шопар, затънал в собствената си диария. Един час писане тонизира. На крака съм, бягам в кръг и викам да ми дадат чисти гети. Та в тази книга става дума за това, по един или друг начин.

Преводът на „Дзен в изкуството да пишеш” от английски език е на Христо Димитров. Художник на корицата е Дамян Дамянов.

*

Ако човек иска да има изчистен стил на писане, първо трябва да е наясно с мислите си; ако някой иска да пише възвишено – първо му трябва възвишена душа!

Йохан Волфганг фон Гьоте

За автора:

Първият разказ на Рей Бредбъри е публикуван, когато той е на двайсет години. Оттогава са издадени около двайсет и седем негови книги – романи, разкази, пиеси, есета и поезия. Започва да пише за филмовата индустрия през 1952 г., когато създава сценария за „Чудовището от 20 000 фатома дълбочина“, базиран на негов разказ. На следващата година пише сценария на „То дойде от дълбокия Космос“ и „Моби Дик“, а през 1961 г. пише текста за гласа зад кадър на Орсън Уелс във филма „Цар на царете“. Филми има по неговите произведения „Пикасово лято“, „Илюстрираният човек“, „451 градуса по Фаренхайт“, „Марсиански хроники“ и „Нещо зло се задава“. „Икар, Монголфие, Райт“ е кратък анимационен филм по разказа на Бредбъри за историята на летенето и човека и е номиниран за „Оскар“. От 1985 г. Адаптира разказите си за предаването „Театърът на Рей Бредбъри“, което се излъчва по кабелната телевизия в САЩ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *