Стартира националното външно оценяване за четвъртокласници

Hand with pen over application form
Националното външно оценяване за четвъртокласниците стартира днес с изпити по български език и литература, както и по математика. Близо 60 000 ученици ще демонстрират знанията си, придобити в началния етап на образованието. Важен акцент в тазгодишните тестове са задачите, стимулиращи логическото и пространственото мислене, както и творческите упражнения.
Новият формат на изпита по български език
Първият тест, насочен към езиковите и литературните компетентности, ще се проведе на 3 юни в 10:00 часа. Учениците ще имат 60 минути, за да се справят с 25 въпроса, които проверяват прилагането на основните правила на книжовния български език, способността за четене и анализ на текстове, както и умението да създават писмени произведения с конкретна комуникативна цел.
За разлика от предишните години, писането под диктовка отпада. Вместо това децата ще трябва да редактират текст, като идентифицират и коригират 12 правописни грешки. Тази промяна цели да засили критичното мислене на учениците и да подобри техните умения за анализ и редактиране. Последната задача традиционно е творческа – четвъртокласниците ще съчиняват кратък текст по илюстрации, подкрепени от опорни думи и въпроси.
Проверка на математическите умения
Изпитът по математика е насрочен за 4 юни от 10:00 часа. Учениците ще бъдат тествани върху знанията си за числата, основните аритметични операции, мерните единици и геометричните фигури. Освен стандартни изчисления, изпитът включва задачи за логическо и пространствено мислене, както и упражнения за интерпретиране на информация, представена по различни начини.
Тестът съдържа 25 въпроса, сред които 16 с избираем отговор, 4 с кратък свободен отговор и още 4 с по-широки разяснения. Финалната задача е по-сложна – тя се състои от три подусловия и изисква детайлно логическо разсъждение.
Оценяване и специални условия
Максималният брой точки за всеки тест е 100, а резултатите ще бъдат публикувани до 12 юни. За учениците със специални образователни потребности е предвидено удължено време – допълнителни 30 минути за работа по задачите. Тези ученици ще бъдат подкрепени от учители-консултанти, които ще ги напътстват по време на изпитите.
Тазгодишните промени в националното външно оценяване целят да направят тестовете по-адаптивни и да насърчат практическото мислене сред учениците. Образователните реформи продължават, като се обсъждат допълнителни промени в учебните програми и международни изследвания като PISA 2025.