Популярна нова диета с обещаващи резултати

„Ограничено във времето хранене” или т.нар TRE (time-restricted eating) …  Този сравнително нов подход към ограничения калориен прием при отслабване навлиза все по-усилено във фитнес средите и изглежда има защо.

Как точно работи този начин на хранене, има ли предимства пред обичайния ежедневен калориен дефицит и крие ли възможни рискове? Отговорите в статията:

Какво представлява ограниченото във времето хранене?

Това е вид периодично гладуване, което ограничава приема на храна до определен брой часове всеки ден. Може да варира в зависимост от индивидуални предпочитания, ежедневие и др. Но обикновено прозорецът за хранене в тези режими варира от 6 до 12 часа на ден.

Идеята при този тип диета изглежда е преди всичко храненето да се настрои спрямо циркадния ритъм. Или с други думи – фокусира се не върху това какво точно ядеш, а КОГА го ядеш.

Има ли предимства от спазването на TRE?

Част от изследванията върху този вид хранене показват, че той също може да се окаже ефективен метод за изгаряне на калории.

Освен това, спазването на режим с ограничен период за хранене се свърза и с:

  • Подобрен контрол над кръвната захар
  • Потискане на възпалителните процеси в тялото
  • По-крепко сърдечно здраве

По-ефективно ли е TRE от обичайният хранителен режим?

Да, определено има изследвания, които показват потенциала на TRE в изгарянето на излишните мазнини, но не всички изследвания по темата са така обнадеждаващи…

При направените проучвания резултатите между групите хора, спазващи обикновен режим и такъв с TRE обикновено са близки, а това показва, че храненето в ограничено време може да бъде добра алтернатива за хората, работещи за отслабване, които по някаква причина намират стандартния подход за труден и изтощаващ. Но те не трябва да очакват допълнителни предимства и по-бързи резултати в резултат на тази промяна в хранителните си навици.

Има ли недостатъци и рискове?

Разбира се, пълно щастие няма. И това важи и за TRE режимът на хранене. Той също има своите недостатъци, като най-често срещаните оплаквания от хора, които го спазват, са:

  • Глад – все пак TRE изисква пълно гладуване през по-голямата част от деня, а това е просто непосилно за повечето хора, особено ако водят динамичен и натоварен начин на живот и имат нужда от постоянен прилив на енергия през целия ден.
  • Умора и отпадналост – заради дългите паузи без храна, ако тялото не разполага с достатъчен запас от собствена енергия, физиологичните процеси може да се забавят и човек да изпадне в състояние на летаргия за дълги периоди от време през деня.
  • Влошени хранителни навици – при някои хора TRE всъщност може да има точно обратния ефект и вместо да помогне – да навреди на хранителните им навици. Тъй като в краткия промеждутък от време за хранене хората с по-слаба дисциплина често стигат до преяждане, особено с вредни бързо-въглехидратни храни. Това не само може напълно да обезсмисли спазването на диета, но и да влоши отношението към храната и да я превърне в средство за възнаграждение и утеха, каквото тя не е!
  • Проблеми със съня – при изследванията някои хора споменават и за проблеми с качеството и продължителността на съня по време на TRE режим. Причините за това са все още неясни.

Важно е да отбележим, че тези недостатъци, както и предимствата, не важат за всеки, но трябва да сме наясно с тях и да държим гарда си високо, ако решим да се доверим на този (или който да е бил друг) начин на хранене, за да не се стигне до обратен, негативен ефект от режима.

В обобщение…

Храненето в определен период от време не случайно набира все по-голяма популярност през последните години. То се оказва сравнително безопасна алтернатива за отслабване, ако по някаква причина класическият режим с калориен дефицит не работи добре за теб.

Но и в същото време – TRE не предлага кой знае какви допълнителни ползи пред стандартния подход за изгаряне на мазнини. А и не е подходящо при покачване на мускулна маса, заради влошеното възстановяване след тренировка, до което обикновено води.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *