Матия Голяр разказва за програмата за млади предпримачи Тийноватор

0

Разговаряхме с Матия Голяр – основател на международната мрежа “U school”, част от която е Тийноватор. Тази година програмата за млади предприемачи ще се срещне с учениците в няколко столични училища, за да обмени добри идеи и практики, както и да помогне в развитието на креативния потенциал.

-Здравей, Матия. Това е първата година на Тийноватор в България като част от мрежата на USchool. Можеш ли да ни разкажеш повече за USchool и как програмата стана толкова успешна в Европа?

Изключително горд съм, че създадохме проекта USchool, който в България ще бъде познат като Тийноватор. Всичко това започна като хоби – училищен проект, който акцентира професионалното развитие на младите хора в първо моята страна, а след това и в други съседни държави. В края на 90-те – началото на XXI век, когато ние растяхме, имахме едни и същи проблеми – училищата ни подготвяха с много теория, но имаше липса на практика като опит в продажбите, превръщането на една идея в проект и реализирането му.

Това, което  направи Uschool толкова успешен е, че ние наистина вярвахме в младите хора.  По това време младото поколение нямаше с кого да разговаря по тези теми, нямаше с кого да се припознае. Решихме да поканим ментори – млади предприемачи, които да се върнат в клас. Въвлякохме братя, сестри, приятели и всички интересни хора, които могат да предадат знание на учениците. Това се превърна в много повече предприемаческа програма. За успеха помогнаха и поредицата успешни стартъп проекти, които излязоха от програмата и се превърнаха в ролеви модел за по-младите. Бих казал, че все още сме далече от успеха, който може да постигнем. Това със сигурност е дълго пътуване, което започнахме с убеждението, че никой не трябва да бъде ограничаван от обстоятелствата.

-Как реши да създадеш USchool в Словения? Каква беше основната мотивация?

Както казах, целта беше да няма ограничения в това, което желаем да създадем. Най-важното е учениците да знаят, че могат да постигнат това, което искат. Всичко започна изведнъж – директорът на моето училище знаеше, че съм стартирал бизнес и ме покани да го представя. Така заваляха нови проекти и идеи. На следващата година проектът се беше превърнал в част от програмата на училището, а малко след това се разрасна в страната и в други държави. Останалото е история.

-Кои са необходимите условия за успеха на Тийноватор в България?

От една страна има поколение, което има достъп до интернет и различни технологии, но от друга в училище липсва подготовка за реалния живот. Училището все още е твърде теоретично – учиш определението за нещо, много рядко учиш как да направиш нещо, но със сигурност не и как да продадеш нещо. В Източна Европа имаме огромно предимство – нека кажем, че социалната обстановка не е толкова лоша, така че децата да нямат никакво свободно време, защото се налага да работят, за да оцеляват. От друга страна, в тези страни все още липсва конкретна цел. Когато комбинираш тези условия, може да се получи нещо изключително интересно. Сигурен съм, че следващите успешни старт-ъпи определено ще тръгват от тази част на света.

-Какви умения ще предложи Тийноватор на учениците, които участват в старт-ъп клубовете в България?

Виждам три неща, които се случват, когато имаш идеята и запончеш да я развиваш: първо,  изяснява ти се представата за това как да откриеш проблема и как да го разрешиш; второ, добиваш нужните инструменти, които са напълно реални – как да проведеш разговор и да убедиш някого в идеята си, как да напишеш ефективен мейл и т.н.; третото и най-важно – трупаш опит.

Наясно ли си веднъж с механизма, можеш да го използваш и в следващи проекти. Вече няма да бъде плашещо, защото няма да бъде скок в неизвестното.

-Какъв ученик беше ти? Какво ти липсваше най-много в училище?

Ако трябва да съм откровен – никога не съм харесвал кой знае колко училището. Бях бунтар и винаги съм мечтал да върша реални неща в света. Липсваше ми практически опит – да изляза навън и да започна да правя неща. Това беше и основната причина да създам тази организация.

-Какъв съвет би дал на учениците?

Най-добрият съвет, който бих дал, е да бъдат много осведомени. Това поколение е най-привилегированото в историята на човечеството. Хората имат свободно време и достъп до всички ресурси, до които предишните поколения не са имали.

Днешното училище няма да може да ви подготви достатъчно добре за бъдещето. Дори и да имате високи оценки, това няма да е достатъчно, за да си намерите хубава работа. Трябва да умеете да приложите знанието, което сте натрупали. Това е причината поради която трябва да се опитате да направите нещо. Дори и училищният ви проект ви да се провали, опитът, който ще натрупате, ще ви бъде полезен. Независимо дали кандидатствате за работа или пътувате по света, срещате хора, за които временно работите, те могат да се превърнат в част от вашите работни контакти в бъдеще. Тези хора ще ви запомнят и може би ще ви предложат възможности. Затова няма причина да не опитате. Опитайте сега! На тази възраст провалите не са проблем, защото винаги има кой да ви подаде ръка.

-Коя е най-вдъхновяващата история, която си виждал по време на своята кариера?

Има десетки успешни истории, които съм виждал. Това, което ме вдъхновява най-много, е да видя как учениците се озаряват, когато видят разивитието на своя проект. Проектът цели да насочи всеки към малка победа, която не е била очаквана. Именно това дава на учениците самоувреност, която ги предразполага да търсят нови предизвикателства и победи.

-Защо е необходимо да съществува старт-ъп клуб по предприемачество в училище?

В наши дни не е достатъчно да следваш заповеди. Това, което трябва да направиш, е да развиеш умения. Както ги наричаме „уменията на 21. век“. Именно те ще ви превърнат в конструктивна част от обществото. На икономическо ниво все повече наблюдаваме промените в професиите – ще има все по-малко работни места, за все по-кратък период от време. Ще има все повече дейности, които ще се практикуват на проектен принцип.

В бъдещето на новото поколение, всеки ще развива специфичен набор от умения, които ще продава на множество различни компании. Това ще бъде изцяло нов свят и ние трябва да се подготвим за него. Дори и да не сте запомнили как да изчислите твърдостта на желязото, можете да влезете в Google и да разберете. Трябва да научите как да създадете нещо уникално, извън традиционното знание. Това е и причината да вярвам, че във всяко училище трябва да има клуб по предприемачество. Екипът на всяко училище трябва да знае, че програмата няма да разруши тяхната доктрина, а напротив – ще надгради и допълни това, което правят.

Програмата не е против образованието – винаги е чудесно да знаеш повече. Още по-хубаво е обаче да можеш да използваш това знание.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *