Издателство „Софтпрес“ на 30 години: Разговор за историята на книгоиздаването и личното израстване

0

Въпросите зададе Александър Александров

Книгите на „Софтпрес“ са част от всяка семейна библиотека. Започнало като компютърно издателство, днес с логото на „Софтпрес“ ще откриете много любими детски книги, биографии на вдъхновяващи личности като Стив Джобс, Леонардо да Винчи, Христо Стоичков, Илон Мъск, Маги Халваджиян, разнообразни романи и полезна нехудожествена литература. Както гласи мотото им, вече 30 години издават „Книги за цялото семейство“. 

През ноември издателството официално отбеляза своята 30-годишнина с голямо парти в София и както от сцената, така и в социалните мрежи разказаха любопитни истории свързани с историята на „Софтпрес“. Затова днес решихме да ви срещнем с четиримата виновници да четем хубави книги на български – основателите Станислав Минчев и Димитър Митев и техните съпруги Милена Стефанова – управляващ директор на „Софтпрес“ и Гергана Митева – производствен директор на „Софтпрес“.  

– Трудно ли е да стартираш бизнес на познанието в онези неспокойни мутренски времена преди 30 години?

Не! Точно това беше времето за стартиране на бизнес на познанието. Бе твърде далеч от финансовите интереси (трудно се изкарват пари) и интелектуалните възможности (трябва много учене) на момчетата с бухалки. А ние, момчетата с мозъци и идеи видяхме възможността и грабнахме момента.

– Защо двама млади програмисти биха решили да създадат книгоиздателство, вместо например софтуерна компания?

Защото издателството е за компютърна литература, което е „софтуер в книга“. В онези времена започна бурното развитие на компютърните технологии, езици за програмиране и специализиран софтуер. Тепърва се развиваше интернет. Търсачките не съществуваха. Единственият източник на знание бяха книгите и университетът ни (Факултет по математика и информатика към Софийски университет). Държавното книгоиздаване работеше с немислимо бавни темпове. Имаше огромен глад за актуални книги, които да излизат едновременно с новите версии на софтуера, а не две години по-късно. Самите ние издирвахме, събирахме и обменяхме информация за себе си, в своя приятелски кръг от състуденти.

– Разкажете за първите заглавия, издадени от „Софтпрес“ – как ви хрумна идеята за тях, как ги създадохте и как се приеха от аудиторията?

Първите ни книги бяха родени от нуждата – нуждата от знания и желанието за промяна. Бяхме способни момчета на социални стипендии и мечтаехме за нещо повече от купони за стола и морално остарели учебници.

Първата ни емблематична „жълта книжка“ беше „Решенията на задачите от учебника по геометрия за 8 клас“. За нас, хора с математическо мислене, задачите бяха фасулска работа. Или почти. По онова време нямаше специализирани математически символи в компютърните шрифтове. Направихме си ги сами – Димитър инвестира много време и създаде първия ни математически шрифт.

За радост на учениците и за възмущение на учителите сътворихме цяла поредица от решения на учебниците по алгебра и геометрия с олимпийския отбор от мозъци около нас. Скоро учителите осъзнаха, че нашите импровизирани помагала не са само средство за преписване на домашни, а качествени самоучители за допълване на знания и дори започнаха да ни съдействат в куфарната ни търговия по училищата.

Първата ни компютърна книга беше за асемблер – език за програмиране от най-ниско ниво. С него чрез кодове (прекъсвания) най-бързо се дават команди на компютърния хардуер и се пишат вируси. Станислав с прякор Вируслав заради уменията му да създава качествени вируси беше инициаторът за написването на този толкова специализиран справочник. В онези времена имаше и глад за конспиративна литература. Как се продава мегаспециализиран справочник за софтуер? Като му сложиш ключовата дума „тайни“ в заглавието. „Тайните прекъсвания на Microsoft и IBM” беше изкупена за 4 часа от камиона на печатницата. Заемът за издаването на книгата беше върнат още на следващия ден и така започна нашата фаза на първоначално натрупване на капитали.

– Всички познават „Софтпрес“ с книгите за обучение по информационни технологии, които сякаш станаха запазена марка на издателството поне в началото. Как открихте този сегмент и кои са причините за успеха в него?

Сегментът тогава беше пропаст, която се нуждаеше от спешно запълване. За щастие ние разполагахме с компютърни знания и с изключителни таланти около нас. Първият ни главен редактор беше златен медалист от международна олимпиада по информатика с огромна библиотека вкъщи. Един от първите ни автори беше приет в MIT с пълна стипендия за специален принос към науката. Учехме се на издателски бизнес в движение. Първият ни американски партньор – издател търпеливо ни обясни по телефона що е то издателски договор и ни изпрати чернова по факс. Директорката на печатницата в Хасково ни въведе в азбуката на полиграфията. Така с помощта на хората, които повярваха в нас, напредвахме с огромни крачки и за няколко години се утвърдихме като водещ издател за компютърна литература. Сключихме договори за най-силните книги за времето си – поредицата за начинаещи Step by Step на Microsoft Press и специализираните им ръководства за професионалисти – повече от 100 заглавия, поредицата For Dummies с милионни тиражи, специализираните ръководства на Adobe Press за графичен софтуер, емблематични ръководства по програмиране от създателите на съответните езици и разнообразни самоучители за начинаещи потребители.

– Днес, разбира се, „Софтпрес“ издава заглавия в почти всички области – от биографии на Христо Стоичков и Илън Мъск, до детски книжки. Как се стигна до девиза „Книги за цялото семейство“ и каква е неговата философия?

Два процеса, които протичаха успоредно, ни стимулираха да потърсим нови посоки, Първо, като компютърен издател бяхме постигнали максимума. Второ, започна голямото пиратско разпространение на електронни книги и от това пострадаха първо книгите за компютри. Специализирани учебници, в които бяхме инвестирали много средства за авторски права и експертен превод, се разпространяваха на дискове и по торенти. Чувствахме се демотивирани и ограбени от собствените си читатели. Тогава започнахме да се разширяваме в области, които пиратството още не беше засегнало. Насочихме се към бизнес литература, популярна психология, езикови самоучители и речници, пътеводители и художествена литература. През това време станахме родители и съвсем естествено в портфолиото ни се появиха книги за деца.

От самото си създаване издателството е със семейна корпоративна култура. Този тип култура създава приятелска работна среда, в която всеки е важен и активно участва в процесите. Започнахме като две семейни двойки, бързо станахме три, после четири. Всеки следващ член от екипа беше приеман не като служител, а като брат/сестра. Мотото ни „Книги за цялото семейство“ се появи като естествено обобщение на корпоративната ни култура и на портфолиото, което бяхме развили.

– Освен успешни книгоиздатели, вие сте и успешни ИТ предприемачи – както в областта на софтуера, така и на мобилните устройства. Ще разкажете ли на читателите ни за вашите технологични проекти и успехите в тази област?

Около 2000-та година се появиха първите мобилни устройства. Видяхме бъдещето и нова, огромна пропаст за запълване. Това отново върна интереса ни към програмирането, но в нова област, която тепърва се развиваше. „Софтпрес“ вече беше стабилно издателство с установени процеси и солидни доходи. Регистрирахме софтуерната компания „Мобисистемс“, делегирахме нашите управленски отговорности на съпругите си, с които развивахме издателството от самото начало, и потеглихме в нова посока. Днес „Мобисистемс“ е водещ производител на софтуер за мобилни устройства. Нейният офис пакет е създаден преди тези на Google и Microsoft и има повече от 550 000 милиона потребители по цял свят. Беше отличен с платинен медал за най-добро мобилно приложение за 2023 година (BMA 2023 Platinum Winner).

„Софтпрес“ е първи и основен инвеститор в тази толкова успешна софтуерна компания.

– „Софтпрес“ е сред малкото български книгоиздателства със значимо международно присъствие. Как започна експанзията извън България и какви успехи сте постигнали през годините в тази област?

Като компютърен издател бяхме постигнали максимума на нашия пазар. Дори се конкурирахме сами със себе си. Стана ни скучно и търсехме нови предизвикателства. Запознахме се с чех-инвеститор по време на масовата приватизация. Той ни закачаше, че в Чехия и бирата е много по-хубава, и ДДС-то за книги е много по-ниско. Решихме да се убедим лично и с него като домакин се потопихме в атмосферата на Златна Прага и невероятните й книжарници. Какво открихме там? Водещият издател за компютърна литература имаше един основен автор независимо от темата и степента на сложност. Този автор беше собственикът на издателството. Разгърнахме ръководството за Photoshop и от пръв поглед познахме нашето преводно официално ръководство на Adobe Press. Оказа се, че повечето ръководства почти изцяло съвпадат книгите, които ние издаваме като преводна литература, плащайки права на истинските автори.  Веднага се свързахме с издателите на оригиналите и ги попитахме дали не желаят да станем техен издател за Чехия, като по този начин защитим правата им. Всички откликнаха с радост и така за кратко време създадохме офис, събрахме смесен чешко-български екип с договори за превод на всички топ заглавия в компютърната литература. Така България, която по онова време имаше славата на най-изявен пират в Европа, спря пиратството на IT книги в Чехия.

– Какво да очакваме от „Софтпрес“ през следващите 30 години? Или поне през следващите няколко?

Живеем във време на главоломни промени, в което е трудно да прогнозираме идния ден. Ще продължим да сме верни на себе си – винаги да сме отворени за скок в непознатото и да създаваме бъдеще.

Тук е моментът да благодарим на нашите съпруги и бизнес партньорки Милена Стефанова и Гергана Митева, които толкова здраво поеха кормилото на семейното книгоиздаване и през последното десетилетие ни отмениха изцяло. Това ни даде възможност да се посветим на софтуерната фирма и да завоюваме световния пазар.

Продължаваме да виждаме бъдещето в издателския бизнес през техните очи, очите на прекрасния ни редакционен екип и на дистрибуторската ни фирма „Софтпрес трейд“, която се грижи книгите за цялото семейство да достигат до 1400 точки в България във всички книжарски и хипермаркетни вериги.

– Като хора, обвързани и с книгите, и с технологиите, как виждате бъдещето на книгоиздателството във време, в което изкуственият интелект пише романи, а дигитализацията променя все повече сегменти?

Силно се надяваме филмът „Идиокрация“ от 2006 година да не се окаже пророчески и развитието на технологиите да видиоти масовия потребител. Ние чертаем бъдеще, в което естественият и изкуственият интелект се допълват и водят до нов еволюционен скок във всички човешки дейности.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *