Иван Балабанов, Ubisoft София: Създаването на игри изисква постоянство и упоритост

0
1 Free_team_building_2-300x87

1 DSC_0607Иван Балабанов е изпълнителен директор на Ubisoft – София. От дете мечтае да се реализира в гейм индустрията. Завършва Американския университет в Благоевград със специалност политически науки, международни отношения и история. Специализира докторантура по Международни отношения с насока Близкия изток в Англия. През цялото време работи на свободна практика като 2D и 3D художник, за да финансира обучението си.

Какво е да работиш в една от най-големите гейм компании в света и по някои от най-известните заглавия на игри?

За мен това е сбъдната мечта! Още докато бях ученик, едно от любимите ми неща беше да играя видео игри. Това ме вдъхнови да започна да уча как се правят 2D и 3D графики. Постепенно този интерес се превърна в професия за мен. Първоначално започнах да работя в областта на рекламата, а едновременно с това продължавах да се развивам, като уча нови неща. С течение на времето игровите платформи ставаха все по-мощни, а игрите – все по-въздействащи, с все по-хубава визия и все по-големи. За развиващ се художник като мен това означаваше и все по-интересни възможности за професионално развитие. Мечтаех един ден да съм част от екипа на някоя от големите компании в гейм индустрията и да имам възможност да участвам в създаването на трипъл А видео игри. И днес, след доста години на усилена работа и малка доза късмет, работя в Юбисофт София и ръководя разработката на Assassin’s Creed Rogue – най-новото заглавие в една от водещите поредици видео игри за всички времена.

Колко българи работят в Юбисофт София?

По-голямата част от екипа ни са българи. Всъщност решението на Юбисофт да отвори студио в България бе взето точно заради потенциала и таланта на хората на местно ниво. Ако трябва да използвам конкретни числа – в момента екипът ни се състои от 150 човека, 93% от които са българи.

В каква степен българският офис има значимост за компанията на глобално ниво?

Юбисофт насърчава работата в среда на сътрудничество и подкрепа. В този смисъл се влагат много усилия, които да дадат възможност на всяко студио от групата да даде своя уникален принос на глобално ниво. Смятам фактите, че Юбисофт София успя да постигне такъв ръст, както и да бъде водещото студио в разработката на Assassin’s Creed Rogue, за достатъчно красноречиви относно доверието, което компанията Юбисофт е гласувала на българското студио. Вече почти 4 години работим по създаването на игри от поредицата Assassin’s Creed – било то като водещо или асоциирано студио, а това е флагманът на брандовете на Юбисофт. Така че всеки може да направи собствените си изводи.

Колко българи са работили по Assassin’s Creed игрите и по-конкретно кои части от историята, дизайна и геймплея са създадени от българи?

С изключение на екипите ни по поддръжката, които не са пряко въвлечени в разработката на играта, всички останали екипи са работили по поне две Assassin’s Creed заглавия, а някои даже и по три. В създаването на Assassin’s Creed Liberation и Rogue ние сме водещото студио, което означава, че основната концепция на играта се разработва в София, след което се обсъжда с бранд екипа в Монреал и редакторите във Франция. С други думи, ние сме били двигателят и сме работили по всички аспекти на играта – от творческата фаза до същинското създаване (програмиране, създаване на художествени елементи, гейм дизайн и дизайн на нивата), тестването и пост-продукцията. В допълнение към това, нашият екип програмисти оптимизира и енджина на играта във всеки отделен проект с цел да отговори на специфичните нужди в процеса на разработка. Например, когато работихме по Assassin’s Creed Liberation, това доведе до създаването на олекотената версия на енджина ни AnvilNext, която перфектно да съответства на изискванията за PS Vita и след това беше използвана от други екипи в Юбисофт, които правят игри за тази платформа.

Кои други големи проекти на Юбисофт са разработени в българския офис?

В момента цялото ни студио е ангажирано с разработката на Assassin’s Creed Rogue. Вече споменах за предишната ни работа по Assassin’s Creed, а именно игрите Assassin’s Creed Liberation и Assassin’s Creed Black Flag. Другите ни значими проекти включват заглавия като Tom Clancy’s Ghost Recon Shadow Wars за 3DS и Prince of Persia Trilogy HD PS3. С други думи, това са все заглавия от някои от най-известните поредици на Юбисофт.

Планирате ли да разширявате българското студио? Ако да, то бихте ли споделили детайли от тези планове – колко човека смятате да назначите и на какви позиции?

1 Free_team_building_2-300x87В краткосрочен план се стремим към консолидация, което означава по-малко набиране на нови хора, фокусирано върху покриването на стратегическите ни нужди. От 2010 година насам, когато студиото ни започна работа по Assassin’s Creed, увеличихме екипа си с 85% и в същото време запазихме устойчивост при издаването на заглавията в агресивни срокове. За следващите няколко години искаме да дадем възможност на екипите ни да работят на по-бавни обороти, да имат време да експериментират, но това означава по-малък подбор на нови хора. Като цяло, текущите свободни работни места при нас обявяваме в секция Кариери на нашата Фейсбук страница. В дългосрочен план сме си поставили за цел студиото значително да се разшири. Колко големи можем да станем? Предполагам, че това зависи от типа на проектите, по които ще работим в София, както и от степента, в която конкурентният пазар ще ни позволи.

Какво бихте посъветвали младите хора в България, които искат да се реализират професионално в гейм индустрията?

Най-напред да изградят своята гейм култура. Без значение дали ще работят в голямо студио или по малък проект с приятелите си – ако искат да се реализират успешно и да оставят отпечатък, те ще трябва да са наясно с различните типове игри, да разбират какво мотивира играчите, да намират вдъхновение от различни места по такъв начин, че в крайна сметка да могат да сложат на масата оригинални и ценни идеи. Да си изберат път на развитие, който им е интересен и удовлетворяващ, по който ще се чувстват ангажирани, защото разработката на игри изисква такива умения, за които е необходима инвестиция на време и усилия, за да ги придобиеш. Това е дълъг път, който изисква постоянство и упоритост. Най-добрите разработчици, които познавам, притежават смесица от страст и умения. Силното желание, породено от страстта да създаваш игри, е това, което води до придобиването на каквито и да е умения. Така че нека подхранват своята страст – това е една от основните съставки, необходима за успех в гейм индустрията.

Автор на снимките: Павел Веснаков, Ubisoft

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *