Ивайло Ненков: В образователната ни система не е заложено да се развиват качествата на учениците

Ивайло Ненков ръководи “Нимеро” – компанията създател на софтуерното решение Енвижън, чиято цел е да направи използването на компютри в училищата много по-достъпно. Той се включи в инициативата на Uchi.bg, целяща да посочи важните за учениците знания и умения, които те реално не получават и не развиват в училище.
Въпрос: Какво бихте променили в начина, по който се преподава в училище?
Отговор: Начинът, по който се преподава в момента, със сигурност трябва коренно да се промени. На първо място бих сложил това да спрат да се преподават големи количества сложно написана информация, която дори и да бъде запаметена от учениците, пак би им била почти безполезна, защото ще успеят реално да осмислят малка част от нея. Както споделя и Айнщайн “Образованието не е запаметяването на факти, а упражняването на ума да мисли.”
По-скоро това, което се случва в часовете, трябва да е: учениците да си упражняват и прилагат знанията в различни ситуации; да намират решения на казуси и да работят, а не само да четат или слушат. Четенето и запаметяването на информация трябва да е по-скоро допълнителен процес, който ти е необходим и ти помага в решаването на проблема/казуса/ситуацията, а не да бъде центъра на вниманието.
Още повече, че всички знаем, че когато започнем нова работа понякога трябва да четем и запаметяваме информация, но най-пълноценно и дълготрайно учим именно, когато се захванем практически с нещо и се опитваме да се справим с него. По този начин и правейки нещо, човек автоматично запаметява и нужната му информация, тъй като я обвързва с реалния свят и тя не е нещо изолирано, което виси самостоятелно във въздуха. Да не говорим, че един подобен начин на преподаване би бил несъизмеримо по-интересен и вълнуващ за учениците, а всички знаем, че човек прави нещо най-добре когато е мотивиран, а не когато просто трябва.
Въпрос: Какви важни за учениците теми липсват в учебния материал?
Отговор: Не мисля, че ако добавим конкретни теми по някой предмет това ще направи образованието по-добро. Но според мен би било добре да намалим малко броя на темите, за да могат учениците наистина да работят по-задълбочено по тях. В момента, особено при математиката и природните науки, се получава едно препускане от тема на тема, които съответно се засягат доста повърхностно т.е. няма го това упражняване на мисленето и справяне с някакви ситуации. За да дам пример – темата за глобалното затопляне по-скоро се учи така: “В момента има глобално затопляне, което е опасно и може да доведе до много сериозни последици за живота на Земята”, вместо да се даде възможност на учениците наистина да осмислят какво представлява този феномен, защо се получава, как влияе и защо трябва да бъде спрян.
Въпрос: Ако бяхте преподавател в средно училище, какви уроци бихте искали да запомнят учениците от Вас?
Отговор: В момента в училище се учи единствено информация и знания. Те обаче са само част от това, което е необходимо на човек да бъде успешен. Друга важна част са уменията, характера, качествата на човека. А те не се развиват в момента. Ако вземем всички успешни хора по света, независимо дали спортисти, инженери, лекари, пилоти, бизнесмени и др., всички те имат качества като силен характер, целеустременост, упоритост и т.н. (Не мога да кажа, че съм експерт по темата, но със сигурност има много изследвания по въпроса.) Как следва човек да развива такива умения, като не е заложено и не е цел те да бъдат усвоявани? Според мен отговорът е “по случайност”.
Интервю: Мария Иванова