Ефективна ли е Диета 5:2 при отслабване?

0

Диета „5 към 2“ е разновидност на добре познатото периодично гладуване.

Нарича се 5:2, защото разделя седмицата на два периода – в 2 от седмичните дни се спазва строг пост, а в останалите 5 дни се храниш нормално. Ти сам избираш в кои 2 дни от седмицата да постиш, стига да не са два поредни дни от седмицата.

В дните на пост се препоръчва дневен калориен прием от едва 600 kcal за мъже и 500 kcal за жени. А в останалите дни от седмицата всеки се храни според собственото си усещане – т.е. без броене и контрол над приетите калории.

Привържениците на тази диета смятат, че тя прави отслабването с гладуване много по-лесно, като често дори и приписват предимства за здравето. А до колко са верни тези твърдения – предстои да разберем, по-долу в статията…

Може ли да се отслабне с диета 5:2?
Като при повечето диети, и тук основното предимство, което се изтъква, е по-лесното отслабване. В допълнение към него, привържениците на диетата я свързват и с по-здравословни нива на кръвна захар и по-лесно придържане към режим за изгаряне на мазнини в дългосрочен план.

А и малкото изследвания, които има по темата, изглеждат обещаващи.
Проучване в Лондон през 2022 показва, че хората, спазващи диетата успели да свалят средно около 1.8 до 2 кг. за един месец.

Диетата 5:2 е сравнявана и с други, по-конвенционални диети с постоянно ограничение в калориите и резултатите изненадващо били г/д еднакви. Подобна загуба на тегло и двата случая.
Какво трябва да знаеш обаче?

Казаното дотук звучи много обещаващо и ласкаво за диетата 5:2, но истината е, че в нея няма нищо специално. За да доведе до отслабване, диетата разчита на сериозното ограничение на калоийния прием за седмицата, като почти изключва храната в 2 от дните й. Така човек по-лесно влиза в калориен дефицит, който кара тялото да изгори мастните си запази като източник на енергия.

И макар да е ефективен метод за отслабване, диетата 5:2 съвсем не е оптималният начин за това.
Тъй като отслабването никога не трябва да се гледа просто като сваляне на излишно тегло. Отслабването е цялостен оздравяващ тялото процес, който включва в себе си не просто изгаряне на излишните мазнини, но и стягане и оформяне на фигурата на тялото, укрепване на здравето, силата и издръжливостта и възстановяване на забавения метаболизъм.
Диетата 5:2 не може да се похвали с всички тези предимства, за съжаление.

Други предимства на диета 5:2
Вече разбрахме, че диета 5:2 помага при отслабване, макар и да не е най-ефективния подход. Какво обаче остава за останалите предимства, с които се свърза този начин на хранене?

Контрол на кръвната захар – Поддържането на нивата на кръвната захар в здравословни граници е важно, защото ти помага да избегнеш здравословни проблеми, като сърдечни заболявания и диабет тип, а може да подобри и цялостното ти качество на живот, нивата на енергия и настроението.

Въпреки че има доказателства, че диетата 5:2 подобрява контрола на кръвната захар, то този й ефект рядко е по-добър от спазването на обикновен хранителен режим.

Ето защо не е ясно дали има нещо специално в гладуването, което подобрява контрола на кръвната захар. Също толкова вероятно е кръвната захар да се подобри при гладуване, просто защото гладуването води до отслабване. Но не е и най-добрият начин за него…

Следователно не е необходимо да следваш диетата 5:2, за да подобриш контрола на кръвната си захар. Не е нужно да стоиш гладен в 2 дни от седмицата, когато можеш да постигнеш същите резултатите с по-умерен подход, без да изпадаш в крайности.

В обобщение…
5:2 всъщност съвсем не е толкова опасна и вредна колкото повечето популярни диети. И за правилния човек може да се окаже добър начин за сваляне на малко излишно тегло. И дори да за по-добър контрол над кръвната захар.
Но въпреки предимствата си, тя все пак отстъпва на пълноценният хранителен режим в много аспекти. Тъй като не може да осигури пълноценно развитие на мускулатурата и силата, не може да оформи тялото толкова добре, а и често не може да изпъкне с конкретни предимства при отслабването, когато я сравняваме с обикновения контролиран начин за хранене

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *