Граждански организации с отворено писмо срещу проекта за един учебник за всеки клас

Гражданските организации Институт за прогресивно образование, Център за приобщаващо образование, Център за образователни инициативи, Асоциация „Родители“, Фондация „Пайдея“, Сдружение „Образователен свят“, Фондация „Заедно в час“, Народно читалище “Бъдеще сега 2006”, Национална мрежа за децата и преподавателите Румен Петров – преподавател НБУ, Емилия Георгиева Йорданова – главен учител, Зорница Христова Бодакова, преводач, Евелина Йорданова Варджийска – преподавател изпратиха открито писмо, адресирано до министъра на образованието и науката, министър-председателя на Република България, председателя на Народното събрание и българските медии.
Поводът за писмото е публикуваният проект за Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 5 от 15.05.2003 г. за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала. “През последните месеци сме свидетели на организирана кампания от страна на министъра на образованието и науката, свързана с представяне в публичното пространство на идеи за промени, които отдавна и с висока степен на консенсус са отхвърлени както от професионалистите в образованието, така и от гражданския сектор. Предложението за утвърждаване само на един учебник за всеки клас от началния и прогимназиалния етап и опитът за узаконяването му чрез промени в Наредба 5 за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала е в разрез с основни принципи в образованието и в доброто управление”, се казва в писмото на гражданските организации.
“Всеки от европейските принципи за добро управление – отвореност, участие, отчетност, ефективност и последователност, подпомага демокрацията и върховенството на закона в държавите-членки на Европейския съюз. Министърът на образованието и науката носи лична отговорност както за неспазването на тези принципи, така и за непрофесионалното агрументиране на промени, които отдалечават българското образование от европейските принципи”, допълват те. Авторите на писмото обявяват, че реализирането на намеренията на министъра на образованието и науката за одобряване на един учебник за всеки клас от началния и прогимназиалния етап биха подменили основните принципи в образованието, свързани с:
1. Точното определяне на образователните цели и средствата за постигането им. Развитието на ключовите компетености и други преносими умения са основни цели на образованието, а учебникът е едно от средствата за тяхното осъществяване. Програмите за всеки клас и системата за оценяване следва да осигуряват хоризонталната проходимост. „Учебникът е предназначен за ученика и подпомага цялостно обучението му … за овладяване на знанията, уменията и формиране на отношенията …, определени с държавните образователни изисквания … и с учебните програми.“ С разменянето на местата на тези ключови инструменти се нарушават основите на управлението, функционирането и организацията на образованието.
2. Качеството на образованието. Големият въпрос е как системата на образованието наистина през всички нива на управление и организация гарантира адекватност на ранообразните образователни потребности на всяко дете. Децата са различни, учат, използвайки различни източници и всичките си сетива. Ученето не е ограничено само в рамките на класната стая, още по-малко с това, което в момента е част от съдържанието на учебниците. Постигането и управлението на многообразието и сега е огромно предизвикателство пред системата, което по никакъв начин няма да бъде решено с въвеждането на един учебник, който би узаконил общоизвестната лъжа, че унифицираните планове и програми работят еднакво в различен контекст. Наличието на по-голямо разнообразие от учебници и учебни помагала, при гарантиран стандарт за тяхното качество, дава по-големи възможности на учениците и учителите да отговорят на специфичните потребности.
3. Гарантиране на повече автономност на училищата. В Европа е прието училището да бъде автономна, саморегулираща се общност, която: управлява качеството на обучението, създава екипи, избира формите и начините за организация на учебния процес, оценява постиженията си, отчита се пред местната общност. Изборът на учебници е регламентирано право на училищните екипи и едно от средствата за постигане на образователните цели и за осигуряване на гъвкави възможности за учене за всяко дете, съобразени с разнообразното съчетаване на ресурси на входа за конкретното училище и национално зададените цели. Ограничаването на избора е ограничаване не само на автономията на училищата, но и на способността им да бъдат адекватни на все по-разнообразните начини на учене на децата.
4. Уважение към гарантираната в нормативната уредба свобода на учителите да избират методите и средствата за обучение (чл. 127 от ППЗНП). Само свободните хора могат да носят и отговорност за изборите, които правят. Това важи в пълна степен за професионалната отговорност на учителите, която през последните години непрекъснато се принизява, превръщайки ги в обикновени изпълнители, а не в лидери на обучителния процес и модели за своите ученици. Ограничаването на избора е недопустимо посегателство върху свободата и отговорността на учителите и върху техния обществен престиж.
В писмото се подчертава още, че: “Никакви иновации в образованието не могат да се случат, без да има сериозно освобождаване на средствата, с които могат да се постигат национално зададените цели. Големият дебат не е за централизирането и ограничаването на избора, а точно обратното – за истинската децентрализация на системата, за реорганизация на цялата верига на управление на образованието, отключваща максимално инициативността и отговорността на всички звена на всички равнища.”
Гражданските асоциации подчертават, че са налице груби нарушения на законодателството на Република България и настояват за незабавно оттегляне на проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 5 за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала. “Ние, представителите на гражданското общество, изразяваме нетърпимостта си към подобни действия на политици, които се опитват да управляват сфери от национален интерес по манипулативен и феодален начин, подменяйки интересите на повече от милион ученици, учители и родители и смисъла на истинския дебат за развитие на образованието…призоваваме министъра на образованието незабавно да поеме пълна морална и политическа отговорност за своите действия пред министър-председателя по общоприетия в съвременните общества ред”.