“За” и “против” забраната на телефони в училище

Във Франция приеха закон за забрана на телефони и таблети в училище.

Мобилните устройства вече са забранени във френските класни стаи, но от началото на следващата учебна година употребата им става напълно забранена между часовете и по време на обяд, с изключение на спешни случаи.

Новите правила имат за цел да намалят пристрастяването към интернет, гледането на порно сайтове, както и да премахнат младежката агресия. Очаква се те да повлияят и върху качеството на образователния процес като премахнат възможността учениците да се разсейват.

Според привърженици на забраната

използването на телефони в училище е засилило отправянето на заплахи в интернет пространството и пречи на възможностите на младите да се социализират.

Очаква се забраната да подобри социалните умения на учениците и да ги защити от загубата на концентрация, вследствие на прекаленото стоене пред екрани и телефони.

Според критици на забраната обаче

държането на телефоните настрана няма да помогне за подобряване на дисциплината или да преодолее пристрастяването към екрана, тъй като щом напуснат пределите на училището, навиците на учениците бързо се възвръщат.

Не би следвало и да се игнорира нуждата от общуване между децата и родителите им извън учебните часове. А телефоните могат да са необходими при спешни случаи.

Те могат да са полезни и за целите на обучението като бъдат включени в учебния процес.

На какво мнение са родители, учители и ученици у нас?

По закон учениците у нас нямат право да използват телефона си по време на час, но имат право да го носят със себе. Засега официална инициатива за пълната им забрана в българските училища няма.

Не бих казал, че подобна мярка ще има някакво съществено значение за стимулиране на интереса на младежта към образованието. Освен това, забраната за мобилните телефони ограничава и възможностите за комуникация, което невинаги има положителни черти” – пише в социалната мрежа бивш възпитаник на Първа английска езикова гимназия в София.

От своя страна майка споделя, че разрешава на 9-годишната си дъщеря да носи мобилния си телефон в училище, но само в петък.

Повечето учители смятат, че забраната няма да помогне, а мобилните технологии трябва да се интегрират в процеса на учене като на всеки ученик се раздаде по един таблет за групова работа.

Има и друга група учители, които не успяват да се справят с технологичните предизвикателства на времето и предпочитат телефоните да бъдат забранени.

Учениците са от 21 век и е късно да им забраняваме нещо, с което са се родили, само защото дигиталните емигранти – техните учители не са в час с новите технологии!” – споделя във Facebook Росица Минева, старши учител в 5 ОУ “Митьо Станев”, гр. Стара Загора.

В Uchi.bg подкрепяме балансирания подход

и вярваме във важната роля на новите технологии като ключ към стимулирането на учениците да участват активно в учебния процес. Вместо например учителите да носят тежки географски карти за часа по География, те могат просто да покажат всеки регион на света само с няколко клика в интернет.

Смартфоните не бива да се забраняват, защото те могат да направят уроците по-разчупени и по-интересни за младите чрез огромните възможности за познание, които разкриват.

Само си представете – чрез интернет и мобилните технологии днес можем да четем книги, да гледаме снимки и видеоклипове от цял свят, можем да присъстваме на концерт или спортно събитие, дори да станем свидетели на изстрелването на космически кораби, изригването на вулкани и какво ли още не.

 

Автор: Мария Иванова