Създателят на първата академия за автомобилни механици у нас: Най- добрата рецепта за оцеляване при криза е да ти пука за хората

 

Съкращенията на екипите е грешна практика и показва неспособността на собствениците да организират бизнеса си

Настоящата криза е сито – вече започна да отсява всички хора, които не им е мястото в този бранш.

Качеството ще е нещото, което ще диктува правилата сега и в бъдещето в автомобилния бранш, смята Крис Младенов

– Крис, ти си създател на първата Академия за автомеханици у нас (Das Auto Academy). Разкажи ни за проекта?

–  Интересът към проекта и към всички модули в него е голям, защото хората в автомобилния бранш работят по изключително остарели модели от преди 15+ години. Обученията, които правим, носят този лек приятен полъх на промяната. Автомобилите се променят. Желанията на собствениците също и търсенето на качество е вече водещо, особено при собствениците на по-скъпите автомобили.

– Скоро академията ще е изцяло онлайн, очаквате ли разширяване на аудиторията?

– Очакват се по-голяма гъвкавост и достъпност. Границите, които имаме в момента с физическата академия, ще паднат и всеки ще може да присъства от дома, работа си, мястото на което си почива и т.н. За две години във физически вид успяхме да обединим механиците от цялата страна, както и такива от чужбина

– Как кризата се отразява на вашия бранш?

– Всеки, който не може да дава стойност на клиентите си, отпада. Истината е, че в отношението си с всеки клиент, който и да е сервиз отваря така наречената “банкова сметка на доверието” в която сервиза прави вноски всеки път, когато дадения клиент има нужда от услугите на сервиза. Огромен процент от бранша дори не знае за тази сметка и вместо да прави внасяне, постоянно тегли от нея. Тази сметка е като нормалната банкова сметка. Един ден се будиш и осъзнаваш, че си много на минус. Точно това се случи в момента и в нашия бранш. Много сервизи осъзнаха, че са теглили прекомерно от сметките на доверие на техните клиенти и сега когато трябва да изтеглят отново, сметките са вече на червено. Мога да дам пример с нас, ние сме правили периодични вноски в сметките на нашите клиенти и не сме си позволявали тегления и сега когато е труден момент за всички, ние вече имаме банка на доверие в нашите клиенти и теглим от нея. Така не страдаме от спад или липса на работа, не привличаме нови клиенти, а работим с вече съществуващата клиентска база. Истината е, че това е сито, което вече започна да отсява всички хора, на които не им е мястото в този бранш.

– Каква е рецептата ви за оцеляване в криза – как сте го правили в минали такива?

 

 Най- добрата рецепта винаги във всеки един бранш е била само една, а тя е да ти пука за хората. В момент като този, потребителите се свиват и много умело преценяват на кого да дадат от своите ограничени ресурси. С предимство са хората които са адекватни и им пука за хората, без условия и без скрити намерения просто да направят тази транзакция в края на деня в тяхната каса.

 

– Разкажете за екипа си и ценностите на компанията ви? Задържате ли хората си, позволявате ли да бъде ощетен или напротив?

– Според мен без екип няма как да съществува и да се развива който и да е бизнес. Екипът ми е обединен покрай мисията за даване на качество на нашите клиенти и прозрачност в обслужването. Наблюдавам, че много колеги от други сервизи, като първа мярка за намаляване на разходите започнаха да съкращават екипите си. Това според мен е грешна практика и показва неспособността на собствениците за организация и разпределяне на работната сила и финансовите потоци. Много от фирмите нямат “авариен фонд” и разчитат на финансовите потоци месец за месец и когато процесът се пропука всичко се срива. Което според мен не е здраво и не може реално някой да очаква, че до безкрай всеки месец всичко ще е така, както очаква да бъде и е добре познато за него.

– Какви са препоръките ви за подобрение в сферата на автомобилните сервизи? Кои практики може да вземем като добър опит и да приложим на нашия пазар, за да има развитие в сектора?

– Според мен новото време, в което се намираме, изисква промени из основи. Старите модели на  гаражните майстори вече не са актуални и клиентите търсят вече така наречената добавена стойност към услугата. В момента хората от автомобилния бранш, които се отличават, са тези, които дават най-много добавена стойност на клиентите, и то там, където не я очакват. Например даден клиент си оставя автомобила за ремонт, след това се връща при него почистен и измит, като тази услуга е безплатна за него и това е стойност, която той не очаква да получи към ремонта за който е заплатил. Качеството ще е нещото, което ще диктува правилата сега и в бъдещето  на автомобилния бранш, защото производителите правят все по-скъпи и луксозни автомобили, клиентите от своя страна инвестират все по-големи бюджети и търсенето на хора, които да им правят инвестицията в лицето на поддържащ сервиз е съвсем логична стъпка.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *