Проф. Десислава Бошнакова: Тези, които умеят да разказват истории, грабват сърцата на потребителите

Кое прави една история наистина запомняща се и можем ли да се научим да създаваме въздействащи истории? Отговорите дава проф. Десислава Бошнакова в следващите редове:

Въпрос: Проф. Бошнакова – през юни провеждате съвместно с BEIED обучение, което цели да развие уменията за разказване на истории. Какво върна интереса днес към разказването на истории в областта на маркетинга?

Отговор: Истината е, че историите винаги са били част от общуването между хората, което ги прави и неотменна част от маркетинга. Просто днес вниманието се фокусира върху тях, защото конкуренцията е ожесточена, и виждаме как тези, които умеят да разказват истории изкачат пред другите, грабват сърцата на потребителите и вървят устремено напред. А и в епохата, в която всеки един е медия, има нужда от повече съдържание, а доброто съдържание е история, разказана по завладяващ начин. Така че няма нищо чудно в това, че вниманието ни е към едно от най-присъщите за хората умения – разказването на истории.

Въпрос: Виждате ли успешни примери у нас за използването на историите в бизнеса?

Отговор: Има, разбира се. Те обаче са основно от малки стартиращи компании, защото те са създадени около история. Една от причините, компаниите у нас да не се впускват стремглаво в разказването на истории, е, че бизнесът не е новина, която вълнува традиционните медии. А е време, това да се случи. Всеки продукт, всяка нова услуга, всяка нова компания има история за разказване, и аз лично съм жадна да ги чуя. Компаниите разказват историите си основно онлайн и все повече разказват истории чрез рекламите си. Което прави рекламите по-близки до нас – потребителите. Аз лично имам една любима такава история, за един килим и бухалки за художествена гимнастика.

Въпрос: Кое прави една история наистина запомняща се?

Отговор: Много са възможните причини, но на първо място историята трябва да бъде разказана добре, със страст и да има поука, без да ни се казва, че това е поуката. Разбира се, много хора са си задавали този въпрос, има основни елементи, които трябва да присъстват, но елементите не правят историята запомняща се. Този, който я разказва, има сериозно влияние върху ефекта на историята.

Въпрос: Може ли да се усвои умението да създаваме въздействащи истории?

Отговор: Както се казва в една страхотна история, превърната във филм “Всеки може да се научи да готви по-добре”. В нашия случай всеки може да се научи да разказва по-добре истории, да създава по-добри истории, да вижда историите около него, защото истории има много. Важното е да ги видим и разкажем.

Въпрос: Ако участниците в тези работилници за творене на истории трябва да запомнят едно правило – какво да е то?

Отговор: Преди да тръгнете да разказвате история, запитайте се “Какво кара сърцето ми да пее?” И като го откриете, историите ще дойдат и ще ви вдъхновят да ги разказвате, за да вдъхновите другите.