“Писател назаем” – инициативата, която отваря пътя към мечтите на младите хора

С Диляна Денева, координатор на “Писател назаем”, разговаряме за инициативата, която среща ученици от гимназиалните класове със съвременни български писатели. Общо 100 училища от цялата страна са заявили участие в кампанията “Писател назаем” като в над 30 от тях вече има проведени срещи. Как приемат тинейджърите този иновативен метод на преподаване и провокира ли ги срещата с успели хора от света на книгите да последват мечтите си – ще научите в следващите редове.

Въпрос: Кога стартира инициативата “Писател назаем”?

Отговор: Работим по кампанията от пролетта на 2017 година, но спонтанно я обявихме по време на връчването на националната награда „Хр. Г. Данов“ през юни в Пловдив. Началото на кампанията съвпадна с началото на настоящата учебна година. Тогава започнахме и да информираме по-усилено хората какви са нашите идеи, защо са важни и как мислим да постигнем целите си. Отворихме уебсайт и фейсбук страница на „Писател назаем“ и не беше никак трудно да привлечем широк интерес. Започнаха буквално да „валят“ писма от цялата страна, в които учители, директори, библиотекари и ученици заявяваха желание да се включат. Първата среща от кампанията проведохме на 17 октомври в Първа частна математическа гимназия в София, където гостува Марин Трошанов.

Въпрос: Каква е целта на инициативата?

Отговор: По-рано тази година решихме, че срещи със съвременни автори се организират, но повече при децата от началните класове (визирам най-вече активната работа на Фондация „Детски книги“ с председател Валентина Стоева). Но сякаш учениците от гимназиалните класове остават малко встрани от тази добра практика. Искаме и те да имат възможността да се докоснат до съвременни български писатели, да провокираме интереса им към четенето, да им покажем, че качествена и стойностна литература се пише и днес, от успели в различни сфери хора, забавни, интересни личности, които могат да бъдат пример за подражание. С разчупване на установения модел на преподаване на литература дори в един учебен час, би могло да се промени стереотипното мислене на младежите спрямо четенето и смея да кажа, че първите знаци за успех в тази насока са налице!

Въпрос: Колко и какви училища се включиха до момента?

Отговор: До момента имаме проведени срещи в над десет училища в София, Велинград, Варна, Троян, Русе, Бургас и с. Долно Осеново. Даваме приоритет на тези, които са дали заявки първи, за да бъдем справедливи към всички, които искат да участват. Не е от значение профила на гимназията, щом има интерес за среща, ние правим всичко възможно тя да се състои.

Въпрос: Кои автори участват в програмата?

Отговор: В първия етап сме включили едни от най-успелите и познати съвременни български автори. Точно тях, защото ги познаваме, знаем как общуват с аудитория, сигурни сме, че са хора, които могат да дадат добър пример на учениците. Това са: Александър Секулов, Александър Чобанов, Александър Шпатов, Веселина Седларска, Деси Нико, Диана Петрова, Елка Стоянова, Илиян Любомиров, Йорданка Белева, Марин Трошанов, Мария Донева, Момчил Николов, Христо Раянов и Христо Карастоянов.

Направихме дори едно изненадващо гостуване с автор извън този списък – Силвия Атипова. Тя е много по-популярна с романите си извън България (поставяни под номер 1 в сайта Amazon в различни страни, включително Австралия и Канада), беше за малко в България и посрещна с радост идеята да се включи в „Писател назаем“. Организирахме ѝ светкавично среща в Девета френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“, където я посрещнаха толкова сърдечно, продължаваме да получаваме позитивни коментари от срещата от учениците.

Въпрос: В колко от училищата вече има проведени уроци от съвременни писатели?

Отговор: Някъде около 80-та заявка спряхме формата за записване, защото си бяхме направили разчет на ресурсите, необходими за провеждане на срещите. Но имейлите и телефонните обаждания не спират, така че към днешна дата над 100 училища са заявили желание да се включат в инициативата. Както казах, от тях първите десет срещи са вече факт, а ние сме максималисти и ще направим всичко възможно срещите да са поне 100.

Въпрос: Как ги приемат учениците?

Отговор: Всяка среща е различна, защото учениците и авторите са различни, но досега всички показват искрена радост от внесеното разнообразие в един техен учебен час. Разбира се, тепърва предстои да анализираме обратната връзка от учениците (спрямо електронен въпросник, който всеки ученик попълва след срещата, и от споделеното от самите автори), но до момента получаваме много интересни реакции. Много от тях споделят, че са очаквали скучен, стар, неугледен човек, който „ще им държи лекция“. А това е далеч от идеята на „Писател назаем“. Ние целим да се провокира диалог с учениците, те да са активна страна в срещата, да задават въпроси и да изказват мнение, а не някой да им налива готови мъдрости и да ги просветли за това какво в действителност е искал да каже автора…

Пак от учениците разбираме, че биха искали училищните им библиотеки да са по-богато заредени и това би ги провокирало да четат повече; че след срещата са мотивирани да четат повече съвременна българска литература; някои дори споделят, че посетилият ги писател им е отделил време след срещата, за да си поговорят, или са си писали в социалните мрежи, и това им е подействало изключително стимулиращо и са се почувствали ценени и значими.

Въпрос: Каква е Вашата лична мотивация да стартирате инициативата?


Отговор: Всички в екипа сме убедени, че младежите днес имат огромен потенциал и нужда да бъдат подкрепяни по адекватен на времето, в което живеем, начин. В ерата на лесната комуникация и изобилието от информация, не може да очакваме старите модели на преподаване да продължават да бъдат интересни за учениците и съответно – успешни. Ние, възрастните, трябва да се нагаждаме към спецификата на новото време, а не да вдигаме ръце от „трудните тинейджъри“ и да се доверяваме сляпо на битуващи из обществото тези, че днес децата не четат и са по-глупави. Задаваме ли си въпроси за това какво ги вълнува, какво те обичат да четат, как възприемат задължителното изучавано, класическите произведения?

Ако на учениците се даде възможност да участват в диалог с човек от света на книгите, да видят колко вълнуваща личност с различни постижения е, това може да отвори пътя на мечтите им, да им помогне да повярват в себе си. Случи ли се това, дори само началото да бъде поставено, няма да бъде преувеличено да кажем, че променяме животи.