Красимир Вълчев: Днешното поколение деца трябва да е подготвено за бъдещите дигитални трансформации

„Днешното поколение деца ще живеe в ера на дигитални трансформации. Професиите на бъдещето ще изискват комплексни знания и умения, свързани с взаимодействие с изкуствен интелект. Дигиталната креативност също ще е необходима. За да успеят в живота, децата трябва да са подготвени за идващите десетилетия“.

Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на пресконференция за предложени промени в нормативната уредба на организацията на учебния процес в системата на образованието, формата на държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване.

„Предлагаме нов предмет – „Дигитални технологии и креативност“, който да обединява ИТ и компютърно моделиране“, посочи министър Вълчев и поясни, че с предложените промени се цели информационните технологии да се надградят с дигитална креативност.

Новият предмет за седмокласниците ще бъде въведен през учебната 2023/2024 година, а за петокласниците и шестокласниците – съответно през 2021/2022 и 2021/2023 година.

Предлага се възможност изпитите за националното външно оценяване да могат да бъдат под формата на интегриран тест, който да включва различни учебни предмети.

„Основните предмети български език и литература и математика не са достатъчни. В националното външно оценяване трябва да се включат и природните и обществените науки. Учениците се мотивират трудно да учат задълбочено в областта на природните науки. Това се вижда от оценките, и от малкия брой зрелостници, които полагат матури по тези предмети. Затова тестовете пo бългapcĸи ще могат да се съчетават с oбщecтвeните нayĸи, а по мaтeмaтиĸa – с пpиpoдни нayĸи“, посочи министър Вълчев.

В предложените от МОН промени е заложено и увеличение на чacoвeтe пo мaтeмaтиĸa в 5 и 6 ĸлac, ĸaĸтo и тeзи пo гeoгpaфия в 6 ĸлac. B oбyчeниeтo пo пpиpoдни нayĸи щe oтпaднaт peдицa тepмини, ĸoитo ycлoжнявaт yчeбнoтo cъдъpжaниe.

МОН предлага промени и в скалата за оценяване за държавните зрелостни изпити. За да преминат успешно изпитите, зрелостниците ще трябва да покриват минимум 30 % от максималния брой точки на изпита. Предвижда се, това да стане от учебната 2022-2023 година.

Предлага се и промяна в организацията и дейностите в училищното образование. Целта е да се върви към интегрирана индивидуална подкрепа от различни учители и възможности за прегрупиране, което вече се прави в проекта „Подкрепа за успех“.

За най-малките – от 1 до 3 клас, се предвижда да бъдат ангажирани допълнително още една седмица за проектни и творчески дейности – зелени училища, посещения на културни институции, екскурзии.

Предметът „Околен свят” да се нарича „Родинознание”, като целта е да се акцентира върху патриотичното възпитание без промени в учебната програма, е заложено още в предложените промени.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *