Връзката между храненето и бодрия ум

Напоследък става все по-модерно да се говори за храната не просто като нещо, от което тялото ни има нужда, но и такова, което зарежда мозъка ни. Много компании се появяват в Щатите, които се стремят да оптимизират храната, за да може умът ни да функционира в оптимални условия. Тези усилия влизат в сферата на т.нар. „биохакинг“, чрез който успяваме да постигнем максималното, на което тялото е способно.

По всичко изглежда, че има голяма връзка между храненето и мозъка. Обаче тя далеч не е такава, каквато повечето хора си мислят. Тук не става въпрос за детокс, фрешчета, смутита и други такива неща, а за реални ефекти от истинската храна. Днес ще разгледаме няколко такива. И най-интересното е, че се използват храни, които можем да намерим навсякъде. А и след като по отношение на доставка на храна София е толкова развита, можем да си ги поръчаме директно вкъщи!

Храни за бодрост

За да функционира мозъкът ни оптимално, той има нужда да е бодър. Повечето от нас веднага асоциират това с кафето, но тук не става въпрос за употреба на кофеин. Всъщност рано сутрин има няколко неща, които можем да направим, за да събудим ума си. Най-доброто обаче е едно – да оставим въглехидратите настрана.

Ако закусим с високопротеинова закуска (яйца, цедено кисело мляко или нещо подобно), мозъкът ни се активира по-добре, защото не стимулираме веднага тялото си да отделя инсулин. В същото време не изпадаме в летаргичното състояние, което ни е познато, когато хапнем въглехидрати. И не на последно място – чувстваме се доста по-сити и то за по-дълго време.

Дейв Аспри, един от водещите биохакери, твърди, че ако обядваме зеленчуци с масло, помагаме на организма си и мозъка си много повече, отколкото ако разчитаме на каквато и да е друга храна. Според него мазнините помагат на много от витамините и минералите в зеленчуците да се абсорбират по-добре и така получаваме по-благотворен ефект.

Аспри препоръчва и да разчитаме на хубаво месо. То трябва да е печено, а не пържено. Идеалната гарнитура са зеленчуците, които споменахме горе. Хубавото е, че точно такова ядене можем да намерим в доста ресторанти, а можем да потърсим и онлайн (провери във Foodpanda например).

Има значение и кога се храним

Освен, че е важно да подбираме правилните храни, трябва да знаем и кога точно да се храним. Според най-новите проучвания, когато свикнем да бъдем гладни за определен период от време, тялото ни започва да използва мастните ни запаси и така влизаме в режим на свръхбодрост. Това ни дава възможност да работим на пълни обороти и мозъкът да функционира много по-добре.

За целта Аспри препоръчва да се гладува поне 16 часа на денонощие – тоест да пропускаме или закуска или вечеря. Повечето хора предпочитат да пропуснат закуската, тъй като така не се налага да се ограничават вечерта, когато волята е най-изтощена и е най-трудно да си ударим спирачките.

Важно е да се отбележи обаче, че не е нужно да се пропуска което и да е ядене, а просто можем да ограничим времевия прозорец, в който ядем. Така например можем да закусваме със споменатите храни в 10-11, а да вечеряме последно в 6 или 7, без да нарушаваме този 16-часов прозорец!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *