Анелия Клисарова предлага стажант-учители и професионални специалисти да могат да преподават в училищата

Анелия КлисароваДа се опрости езикът в учебниците и да стане по-разбираем за учениците. Това предложи министърът на просветата и образованието проф. Анелия Клисарова на среща – дискусия с учители от фондация “Заедно в час”. Тя отбеляза, че е важно учебниците да бъдат писани, предимно от учители, при това с участието на преподаватели и от училищата в малките населени места. Министър Клисарова предложи да се въведе позицията стажант-учител, студентите в педагогическите специалности да карат стажовете си в училищата и тази практика да бъде задължителна.

По думите й тези стажове ще бъдат изключително полезни за придобиването на знания от практиката. Средствата за тях са осигурени  като за периода 2014-2020 г. ще бъдат финансирани като пилотни проекти по оперативни програми. Министър Клисарова увери, че образователното министерство се стреми да повиши учителските заплати и обяви, че на всички млади учители до 35 години заплатата ще се увеличи с 50 лв. от 01 юли. Тя съобщи още, че е сформирана работна група за облекчаване на документацията и навлизане на новите технологии в училище. Целта е да има унифициран интернет достъп, през който да преминава обмена на информация между училищата, както и да се увеличи процентът на училищата, които имат безжична интернет връзка. Клисарова съобщи, че предстои въвеждането на индивидуален код за всеки ученик още от първи клас, който ще бъде въвеждан в европейски регистър. Целта е да се проследява преместването на учениците из Европа и да се следи отпадането от образованието. Започнато е и изграждането на образователна платформа, чрез която да се разработват електронни учебни помагала. Министерството предвижда още въвеждането на електронен бележник и електронен дневник. Министър Клисарова определи резултатите от международното изследване PISA, в което България се класира на предпоследно място, като изключително тревожни. Според нея освен задължителните предмети, които да гарантират грамотността, в училище трябва да се изучават и такива, които да подготвят младите хора за живота.

Стъпка в тази посока образователният министър вижда във въвеждането на дуалната система и кариерни центрове в училищата. Така учениците ще имат възможност да посетят различни предприятия, които да ги мотивират да се ориентират към определени професии. В тази връзка се прави партньорство между професионалните гимназии и частни фирми. В рамките на партньорството специалисти от различни професии абсолютно доброволно изнасят лекции пред учениците. Министър Клисарова лансира идеята хората, които искат да предадат опита си на учениците, да могат да го направят. Според нея има определени специалисти, като IT специалистите например, които се реализират много по-добре на пазара на труда и трудно се изкушават от учителската професия със сравнително по-ниска заплата. По думите й обаче не е невъзможно един реализирал се човек да преподава примерно по 4 часа на седмица. Функционална грамотност за всички деца си пожела да постигне до края на мандата си образователният министър като посочи колко е важно да не се допускат грешки в образованието, които ще се отразят на обществото след 5-6 години.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *